Đề xuất quy trình dạy học chủ đề “Thơ lục bát” (Ngữ văn lớp 6) theo hướng tích hợp nội dung “Giáo dục địa phương thành phố Hà Nội”

Các tác giả

  • Lê Thị Hiền Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

In the context of educational reform oriented toward competence development, thematic and integrated teaching has become an essential trend, aiming to enhance practicality and contribute to the formation of students’ comprehensive qualities and competencies. However, at the lower secondary level - particularly in Grade 6 Literature, with the “Lục bátpoetry” form, which holds deep national cultural values - there remains a lack of a systematic and concrete instructional procedure for effectively integrating local educational content. Based on an adaptation of both domestic and international integration models, this article proposes a six-step teaching procedure for the Grade 6 topic “Lục bátPoetry” integrating the local educational content of Hanoi. The procedure includes: (1) Researching the theoretical foundation; (2) Defining learning objectives; (3) Designing content and structure; (4) Developing teaching and learning activities; (5) Assessment; (6) Feedback and refinement. The entire process is built on a competence-based approach, emphasizing the subject’s specific characteristics, ensuring scientific, pedagogical, and practical validity. It contributes to developing students’ language and literary competencies while nurturing their love for their homeland and awareness of preserving local cultural identity.

Tài liệu tham khảo

Beane, J. A. (1997). Curriculum integration: Designing the core of democratic education. Teachers College Press.

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn cấp trung học cơ sở (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Dewey, J. (2012). Kinh nghiệm và giáo dục (Phạm Anh Tuấn dịch). NXB Tri thức.

Drake, S., Burns, R. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. Association for Supervision and Curriculum Development.

Đỗ Hương Trà (chủ biên), Nguyễn Văn Biên, Trần Khánh Ngọc, Trần Trung Ninh, Trần Thị Thanh Thủy, Nguyễn Công Khanh, Nguyễn Vũ Bích Hiền (2015). Dạy học tích hợp phát triển năng lực học sinh (quyển 1 - Khoa học tự nhiên). NXB Đại học Sư phạm.

Đỗ Ngọc Thống (2016). Tích hợp trong chương trình giáo dục phổ thông mới. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 125, 1-3.

Fogarty, R. (1991). Ten ways to integrate curriculum. Educational Leadership, 49(2), 61-65.

Hoàng Thị Ngà, Phạm Thị Ánh Hồng, Nguyễn Thị Minh Huệ, Phạm Thanh Huyền (2024). Thiết kế chủ đề tích hợp nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh đầu cấp tiểu học. Tạp chí Giáo dục, 24(3), 7-12.

Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Association for Supervision and Curriculum Development.

Mai Thế Hùng Anh, Phan Đức Duy, Phan Thị Thanh Hội (2022). Quy trình thiết kế kế hoạch dạy học chủ đề tích hợp trong dạy học môn Khoa học cấp Tiểu học. Tạp chí Khoa học Đại học Huế: Khoa học Xã hội và Nhân văn, 131(6A), 173-188.

Phạm Thị Thu Hương, Đoàn Thị Thanh Huyền, Nguyễn Thế Hưng, Trịnh Thị Lan, Lê Thị Minh Nguyệt, Trần Hoài Phương, Phan Thị Hồng Xuân (2021). Giáo trình Xây dựng kế hoạch dạy học môn Ngữ văn. NXB Đại học Sư phạm.

Trần Thế Cương (tổng chủ biên), Phạm Vĩnh Thái (chủ biên), Trần Đăng Nghĩa, Hà Phương Nga, Dương Thị Oanh, Nguyễn Hoài Thu, Đoàn Quỳnh Thương, Vũ Mai Lan (2022). Tài liệu giáo dục địa phương Thành phố Hà Nội - Lớp 6. Sở GD-ĐT Hà Nội.

Wall, A., & Leckie, A. (2017). Curriculum integration: An overview. Current Issues in Middle Level Education, 22(1), 36-40.

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Lê, T. H. (2025). Đề xuất quy trình dạy học chủ đề “Thơ lục bát” (Ngữ văn lớp 6) theo hướng tích hợp nội dung “Giáo dục địa phương thành phố Hà Nội”. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 86–92. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4023

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả