Ứng dụng trí tuệ nhân tạo tạo sinh trong dạy học viết bài văn nghị luận về một vấn đề của đời sống ở lớp 8

Các tác giả

  • Lê Thị Minh Nguyệt Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Thị Thu Trang Học viên cao học K33, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Generative artificial intelligence (Gen AI) has a profound impact on all aspects of human life, and education is no exception. In reality, teaching writing poses considerable challenges for Literature teachers, as 8th-grade students still show significant limitations in their ability to compose social argumentative essays. Gen AI tools offer great potential for application in writing instruction, aiming to enhance teaching effectiveness. In this paper, we propose a set of principles, procedures, and methods for applying selected generative AI tools in teaching students how to write argumentative essays on social issues, with the goal of developing their writing competence in alignment with the competency-based education approach. The research findings provide valuable implications for future studies on integrating artificial intelligence technologies into the development of writing skills among lower secondary students, thereby addressing the current needs of Literature instruction in schools.

Tài liệu tham khảo

Ajay Agrawal, Joshua Gans, Avi Goldfarb (2024). AI 5.0 nhanh hơn, dễ hơn, rẻ hơn, chính xác hơn (Lê Dung dịch). NXB Công thương.

Aldosari, S. A. M. (2020). The future of higher education in the light of artificial intelligence transformations. International Journal of Higher Education, 9(3), 145-151.

Beaugrande, R & Dressler, W. (1981). Introduction to Textlinguistics. London: Longman.

Bender, S. M. (2024). Awareness of artificial intelligence as an essential digital literacy: ChatGPT and Gen-AI in the classroom. Changing English, 31(2), 161-174.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Nguyễn Thị Ngân Hoa, Đặng Lưu (đồng chủ biên), Dương Tuấn Anh, Lê Trà My, Nguyễn Thị Nương, Nguyễn Thị Hải Phương (2022). Ngữ văn 8 (tập 1, bộ Kết nối tri thức với cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.

Chaudhry, M. A., & Kazim, E. (2022). Artificial Intelligence in Education (AIEd): A high-level academic and industry note 2021. AI and Ethics, 2(1), 157-165.

Dịch Dương, Phan Trạch Bản, Lý Thế Minh (2024). ChatGPT thực chiến. NXB Dân trí.

Eemeren, F. H (1986). Argumentation: Perspective and Approach, Berlin, NewYork: Walter De Gruyter.

Lương Thị Hiền (2023). Ứng dụng trí tuệ nhân tạo tạo sinh trong dạy tiếng Việt như một ngoại ngữ. GUAVA Newsletters, 003, 4-7.

Nguyễn Minh Thuyết (tổng chủ biên), Đỗ Ngọc Thống (chủ biên), Phạm Thị Thu Hương, Nguyễn Văn Lộc, Vũ Thanh (2023). Ngữ văn 8 (tập 1, bộ Cánh diều). NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Lê, T. M. N., & Nguyễn, T. T. T. (2025). Ứng dụng trí tuệ nhân tạo tạo sinh trong dạy học viết bài văn nghị luận về một vấn đề của đời sống ở lớp 8. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 276–281. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4055

Số

Chuyên mục

Các bài báo