Những khó khăn và thuận lợi của sinh viên năm thứ nhất: nghiên cứu tại Trường Đại học Công nghiệp Thành phố Hồ Chí Minh
Tóm tắt
Understanding the difficulties and advantages of first-year students is important to help students overcome the obstacles of the first year to achieve their best academic performance. This study was conducted to assess the advantages and difficulties that first-year students of Industrial University of Ho Chi Minh City (IUH) experienced. The research results showed the levels of difficulties in learning, social life, and psychology of IUH first-year students were moderate. Difficulties in finance were rated at a high level. Despite these difficulties, students had great advantages such as the support from their families, the university and lecturers; the university’s orientation; and their lecturers’ care. The research pointed out the correlations between different types of difficulties. Based on the above results, the authors offered the university, the faculties and institutes, the departments, and students some specific solutions to helping first-year students adapt and overcome difficulties, thereby, reducing the dropout rate of first-year students and improving their learning efficiency.
Tài liệu tham khảo
Baik, C., Naylor, R., & Arkoudis, S. (2015). The first year experience in Australian universities: Findings from two decades, 1994-2014. Melbourne: University of Melbourne (Australia), Centre for the Study of Higher Education (CSHE).
Bexley, E., Daroesman, S., Arkoudis, S., & James, R. (2013). University student finances in 2012: A study of the financial circumstances of domestic and international students in Australia’s universities. Melbourne: University of Melbourne (Australia), Centre for the Study of Higher Education (CSHE).
Brinkworth, R., Burke da Silva, K., King, S., Luzeckyj, A., McCann, B., McCann, J., & Palmer, E. (2013). Student and staff experiences and expectations: Final report of the project A collaborative multi-faceted approach to address the gaps between student expectation and experience at university. Office for Learning and Teaching.
Brooker, A., Brooker, S., & Lawrence, J. (2017). First year students’ perceptions of their difficulties. Student Success, 8(1), 49-62. https://doi.org/10.5204/ssj.v8i1.352
Harding, J. (2011). Financial circumstances, financial difficulties and academic achievement among first-year undergraduates. Journal of Further and Higher Education, 35(4), 483-499. https://doi.org/10.1080/0309877X.2011.584969
King, S., Luzeckyj, A., McCann, B., & Graham, C. (2015). Exploring the experience of being first in family at university. National Centre for Student Equity in Higher Education.
Nguyễn Minh Châu (2012). Kĩ năng thích ứng với môi trường học tập của sinh viên năm thứ nhất Trường Đại học An ninh Nhân dân. Luận văn thạc sĩ chuyên ngành Tâm lí học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn Thị Tứ, Đào Thị Duy Duyên (2013). Những khó khăn trong cuộc sống của sinh viên năm nhất Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 50, 120-130.
Trần Thị Tú Anh (2010). Những khó khăn của “sinh viên thiệt thòi” trong thời gian học tại Đại học Huế. Tạp chí Khoa học, Đại học Huế, 62A, 5-16.
Trương Thị Ngọc Điệp, Huỳnh Minh Hiền, Võ Thế Hiện, Hồ Phương Thùy (2012). Thuận lợi và khó khăn trong học tập của sinh viên năm nhất tại Trường Đại học Cần thơ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 21a, 79-91.
Wyn, J., Cuervo, H., & Landstedt, E. (2015). The limits of wellbeing. In. Wright, K., & McLeod, J., (Eds.), Rethinking youth wellbeing: Critical perspectives. Singapore: Springer.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .