Thiết kế phổ dụng trong học tập: giải pháp thực hiện giáo dục hòa nhập cho trẻ khuyết tật

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Cẩm Hường Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Phạm Thị Trang Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Bùi Thị Hồng Vân Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Hải Yến Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Improving inclusive education activities for children with disabilities is an urgent task of management agencies, education and training institutions, especially in the context of implementing the 2018 General Education Program. Universal design in learning is believed to have many specific and systematic guidelines and regulations, meeting the requirements of effective teaching for all children in an inclusive environment. The universal design of learning consists of three principles to provide opportunities for children with disabilities to receive information and lesson content, engage in lessons with interests, and demonstrate learning outcomes in a variety of appropriate ways. Based on specific instructions to implement these principles, the article has illustrated the ways to apply universal design in determining teaching objectives, content, methods and means of teaching and assessment methods for students with disabilities. These practices supposedly contribute to the fulfillment of the requirements of the General Education Program 2018, helping students develop diverse qualities and competencies by providing opportunities for diverse, non-discriminatory access and establishment of reasonable conditions for students with developmental disabilities in an inclusive educational environment.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Thông tư số 03/2018/TT-BGDĐT ngày 29/01/2018 về quy định giáo dục hòa nhập đối với người khuyết tật.

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Center for Applied Special Technologies (CAST, 2018). About UDL. http://www.cast.org/udl/

Global Education Monitoring Report Team (2020). Inclusive education: Children with disabilities. UNESCO.

Mace, R. L., Hardie, G. J., & Place, J. P. (1996). Accessible environments: Toward universal design. Raleigh: North Carolina State University. http://www.design.ncsu.edu/cud/pubs_p/pud.htm

Quốc hội (2010). Luật Người khuyết tật. https://vanban.chinhphu.vn/default.aspx?pageid=27160&docid=96045

Slee, R. (2018). Defining the scope of inclusive education: think piece prepared for the 2020 Global education monitoring report, inclusion and education. UNESCO.

Thủ tướng Chính phủ (2012). Quyết định số 711/QĐ-TTg ngày 13/6/2012 về quyết định phê duyệt “Chiến lược Phát triển Giáo dục 2011-2020”.

UNICEF (2014). Access to School and the Learning Environment II - Universal Design for Learning. Webinar 11 - Companion Technical Booklet.

UNICEF (2017). Inclusive Education. Understanding Article 24 of the Convention on the Rights of Person with Disabilities.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.05.2022

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. C. H., Phạm , T. T., Bùi , T. H. V., & Nguyễn , H. Y. (2022). Thiết kế phổ dụng trong học tập: giải pháp thực hiện giáo dục hòa nhập cho trẻ khuyết tật . Tạp Chí Giáo dục, 22(10), 29–34. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/428

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả