Các yếu tố ảnh hưởng đến mức độ chấp nhận sử dụng công cụ AI trong quá trình tự học tiếng Anh của sinh viên chuyên ngành Báo chí Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội

Các tác giả

  • Nguyễn Lê Đình Quý Viện Đào tạo Báo chí và Truyền thông, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Lê Bảo Ngọc Viện Đào tạo Báo chí và Truyền thông, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Ngô Hương Nhi Viện Đào tạo Báo chí và Truyền thông, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Trương Phương Mai Viện Đào tạo Báo chí và Truyền thông, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Hán Bình Huy Viện Đào tạo Báo chí và Truyền thông, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Nguyễn Phú Thành Minh Viện Đào tạo Báo chí và Truyền thông, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

In the context of the rapid development of technology and the increasing use of Artificial Intelligence (AI) in education, the application of AI in language learning has become increasingly widespread. This study explores the factors influencing the adoption of AI tools for self-directed English learning among journalism students at the University of Social Sciences and Humanities, Vietnam National University. The results reveal that autonomy needs have the most significant impact on students' acceptance. While some students express concerns about over-reliance on AI, the study proposes an integrated learning approach combining AI tools with traditional methods and guidance from instructors. The findings highlight the potential of AI to enhance English learning, while also emphasizing the importance of addressing social, psychological, and accessibility issues.

Tài liệu tham khảo

Akgun, S., & Greenhow, C. (2022). Artificial intelligence in education: Addressing ethical challenges in K-12 settings. AI and Ethics, 2(3), 431-440.

Ali, J. K. M., Shamsan, M. A. A., Hezam, T. A., & Mohammed, A. A. (2023). Impact of ChatGPT on learning motivation: Teachers and students' voices. Journal of English Studies in Arabia Felix, 2(1), 41-49.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, NY: Plenum Press.

Gerlich, M. (2023). Perceptions and acceptance of artificial intelligence: A multi-dimensional study. Social Sciences, 12(9), 502.

Han, S., Liu, M., Pan, Z., Cai, Y., & Shao, P. (2023). Making FAQ chatbots more inclusive: An examination of nonnative English users’ interactions with new technology in massive open online courses. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 33(3), 752-780.

Hmoud, M., Swaity, H., Hamad, N., Karram, O., & Daher, W. (2024). Higher education students’ task motivation in the generative artificial intelligence context: The case of ChatGPT. Information, 15(1), 33.

Li, K. (2023). Determinants of college students’ actual use of AI-based systems: An extension of the technology acceptance model. Sustainability, 15(6), 5221.

Mukhallafi, T. A. (2020). Using artificial intelligence for developing English language teaching/learning: An analytical study from university students’ perspective. International Journal of English Linguistics, 10(6), 40.

Nguyen, T. Q. T., Phan, T. T. (2024). The role of AI in improving student learning outcomes: Evidence in Vietnam. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis, 7(6), 2790-2974.

Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478.

Võ Nguyễn Thùy Trang, Hồ Thảo Nguyên (2024). Ảnh hưởng của công cụ trí tuệ nhân tạo đối với quá trình tự học tiếng Anh của sinh viên ngành Ngôn ngữ anh, Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Đà Nẵng. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Đà Nẵng, 22, 7-10.

Wei, L. (2023). Artificial intelligence in language instruction: Impact on English learning achievement, L2 motivation, and self-regulated learning. Frontiers in Psychology, 14, 1261955.

Wu, W., Zhang, B., Li, S., & Liu, H. (2022). Exploring factors of the willingness to accept AI-assisted learning environments: An empirical investigation based on the UTAUT model and perceived risk theory. Frontiers in Psychology, 13, 870777.

Yi, M., & Choi, H. (2023). What drives the acceptance of AI technology?: The role of expectations and experiences. arXiv preprint arXiv:2306.13670.

Zhang, K., & Aslan, A. B. (2021). AI technologies for education: Recent research & future directions. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100025.

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, L. Đình Q., Lê, B. N., Ngô, H. N., Trương, P. M., Hán, B. H., & Nguyễn, P. T. M. (2025). Các yếu tố ảnh hưởng đến mức độ chấp nhận sử dụng công cụ AI trong quá trình tự học tiếng Anh của sinh viên chuyên ngành Báo chí Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 404–410. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4133

Số

Chuyên mục

Các bài báo