Thiết kế và thực nghiệm mô hình trồng cây bằng phương pháp khí canh, mô hình trồng cây - nuôi cá (Aquaponics) trong dạy học môn Công nghệ và môn Sinh học lớp 10
Tóm tắt
In the context of general education reform towards developing students' qualities and competence, STEM education is becoming an essential trend to link theory to practice, especially in subjects such as Technology and Biology. However, many high schools still lack highly integrated visualised and practical models to effectively organize STEM lessons. This article presents the design and experimental results of two STEM models in the agricultural sector: the aeroponics model and the aquaponics model, applied in teaching Technology 10 and Biology 10 at two high schools in Bac Ninh province through a survey of 30 teachers and 60 students after the experiment to evaluate the feasibility of the models. The initial results show that both the teachers and students highly appreciated the feasibility and effectiveness of the models, and also proposed a number of measures to improve the quality of STEM lessons. The study contributes to providing a practical basis and model for effective implementation of STEM education in general schools, especially in linking theory with practice and developing students' competence.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Tài liệu hội thảo: Định hướng giáo dục STEM trong trường trung học. Chương trình phát triển giáo dục trung học giai đoạn 2.
Bộ GD-ĐT (2019). Tài liệu tập huấn xây dựng và thực hiện các chủ đề giáo dục STEM trong trường trung học. Chương trình phát triển giáo dục trung học giai đoạn 2.
Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày 14/8/2020 về việc triển khai thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục trung học.
Garzón, J., Montes, L., Garzón, J., & Lampropoulos, G. (2023). Systematic Review of Technology in Aeroponics: Introducing the Rechnology Adoption and Tntegration in Sustainable Agriculture model. Agronomy, 13(10), 2517. https://doi.org/10.3390/agronomy13102517
Ku, C. J., Lin, K. Y., Kwon, H., & Kelley, T. R. (2025). A Six-Stage Instructional Design Model for Collaborative Implementation of Integrated STEM Education. Journal of Technology Education, 36(2), 25-60. https://doi.org/10.21061/jte.v36i2.a.3
Kumari, R., & Kumar, R. (2019). Aeroponics: A review on modern Agriculture Technology. Indian Farmer, 6(4), 286-292.
Li, H., Xie, G., Zheng, Y., Zhong, J., Yu, S., & Zhan, Z. (2019). Research on a STEM Teaching Model in High School-Take Bridge Design and Construction” as a Case. In 2019 International Symposium on Educational Technology (ISET) (pp. 191-195). IEEE. https://doi.org/10.1109/ISET.2019.00047
Nguyễn Tất Thắng (tổng chủ biên), Trần Thị Minh Hằng (chủ biên), Vũ Thanh Hải, Nguyễn Công Ước, Bùi Thị Hải Yến (2022). Công nghệ trồng trọt, Công nghệ 10. NXB Đại học Huế.
Okomoda, V. T., Oladimeji, S. A., Solomon, S. G., Olufeagba, S. O., Ogah, S. I., & Ikhwanuddin, M. (2023). Aquaponics production system: A review of historical perspective, opportunities, and challenges of its adoption. Food Science & Nutrition, 11(3), 1157-1165.
Trần Thị Ngọc Bích, Ngô Thị Diễm Hương (2015). Aquaponic: Mô hình nuôi cá kết hợp trồng rau. Dự án Thích ứng biến đổi khí hậu vùng Đồng bằng sông Cửu Long tại tỉnh Trà Vinh (AMD Trà Vinh), 04(quý II).
Wang, Y., Yang, Y., & Lu, J. (2024). A Review of Aquaponics: Concept, Current Situation and Development. International Journal of Agriculture and Natural Resources, 51(3), 140-156. https://doi.org/10.7764/ijanr.v51i3.2554
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .