Xây dựng bài tập đánh giá năng lực nghiên cứu khoa học trong dạy học Sinh học 11

Các tác giả

  • Nguyễn Ngọc Mưu Trường Đại học Sài Gòn
  • Nguyễn Thị Hằng Nga Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Đỗ Đức Quế Vụ Giáo dục phổ thông - Bộ Giáo dục và Đào tạo
  • Nguyễn Minh Châu Trường THCS Giảng Võ, phường Giảng Võ, TP. Hà Nội

Tóm tắt

Assessment plays a crucial role in the teaching and learning process, enabling teachers to monitor progress, adjust instructional strategies, and guide learning activities in alignment with the goals of developing students' competencies and qualities. Among the core competencies that need to be fostered in high school students, scientific research competence stands out as particularly essential. This competence is reflected in students' higher-order thinking, problem-solving abilities, and their competence to conduct research systematically and logically. The effectiveness of assessment largely depends on the tools used. Tasks and exercises are considered effective instruments for gathering evidence of students’ learning processes and their ability to apply knowledge in practice. Therefore, designing performance-based tasks to assess scientific research competence in Grade 11 Biology is both necessary and beneficial. It not only supports the evaluation process but also contributes to the development of students' critical thinking and real-world application skills. This article proposes a structured process for designing tasks to assess scientific research competence, grounded in competencybased education theories and practical teaching experience. The proposed process was validated through scientific methods including document analysis, expert consultation, and survey data analysis, ensuring its objectivity, reliability, and practical applicability in current Biology teaching.

Tài liệu tham khảo

Aurora Institute, Center for Assessment (2020). How systems of assessment aligned with competency-based education can support equity. Aurora Institute.

Casanova Zamora, T. A., Vásquez Casanova, A. G., & Calderón Zamora, M. J. (2025). A system of tasks to train research skills and information management in university students. Journal of Educational and Social Research, 15(1), 352. https://doi.org/10.36941/jesr-2025-0027

Chan, K. K. H., Ho, D. T. S., Lau, D. S. P., & Tsui, B. C. S. (2023). Developing classroom assessment tasks that evaluate students’ abilities to plan scientific investigations. The American Biology Teacher.

Daryanes, F., Zubaidah, S., Mahanal, S., & Sulisetijono. (2025). Building students’ research skills in environmental science courses with research team-based learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 21(1), em2567.

HrynA, O., Domanova, H., Pavlenko, L., Striliuk, O., & Shara, L. (2024). Developing research competence in students through the study of socio-humanitarian subjects. Multidisciplinary Review, 8, e2024spe061.

Inovatus Journal. (2022). Definition of the concept of educational task: Task versus exercise. Inovatus Educational Review, 15, 12-28.

Manrique-Toro, R. M., Acosta-Yela, M. T., Rodríguez-Triviño, J. A., & Viteri-Chiriboga, E. (2024). Scientific competencies and research skills as common threads in science learning. South Eastern European Journal of Public Health, 25(S1), 1174-1182. https://doi.org/10.70135/seejph.vi.2011

Mastropieri, M., Scruggs, T., Forness, S., Kavale, K., & Nappi, M. (2024). Development of competency-based assessment model for K-12 education. Cogent Education. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2373230

Ngô Văn Thiện (2023). Khái niệm bài tập và vai trò trong đánh giá năng lực học sinh trong môi trường dạy học hiện đại. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 98, 45-59.

Nguyễn Đức Quang (2017). Giáo dục năng lực nghiên cứu khoa học cho học sinh trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Ngọc Mưu, Nguyễn Thị Hằng Nga (2025). Phát triển năng lực nghiên cứu khoa học cho học sinh trong dạy học Sinh học 11 thông qua dự án STEM. Tạp chí Giáo dục, 25(14), 42-47.

Nguyễn Thị Hằng Nga (2016). Sử dụng bài tập sinh học để phát triển năng lực tư duy cho học sinh trung học phổ thông. Kỉ yếu Hội thảo Khoa học Quốc gia lần thứ 2 về nghiên cứu và giảng dạy sinh học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội, tr 1525-1532.

Nguyễn Thị Thanh Huyền (2021). Phát triển năng lực nghiên cứu khoa học cho học sinh trung học phổ thông thông qua hoạt động trải nghiệm. Tạp chí Giáo dục, 502, 31-34.

Nguyễn Xuân Quý (2015). Một số biện pháp phát triển năng lực nghiên cứu khoa học cho học sinh trong dạy học Hóa học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 6(72), 146-152.

Polya, G. (1975). Sáng tạo toán học (Tập I). NXB Giáo dục.

Sirnoorkar, A., & Laverty, J. T. (2023). Theoretical exploration of task features that facilitate student sensemaking in physics. arXiv preprint. https://arxiv.org/abs/2301.00000

Zoller, U. (2000). Teaching and learning of chemical problem solving: Multiple representations and critical thinking. Chemistry Education Research and Practice, 1(1), 45-54.

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, N. M., Nguyễn, T. H. N., Đỗ, Đức Q., & Nguyễn, M. C. (2025). Xây dựng bài tập đánh giá năng lực nghiên cứu khoa học trong dạy học Sinh học 11. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 114–119. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4203

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

<< < 1 2