Tổng quan nghiên cứu về học tập tự định hướng của sinh viên với sự hỗ trợ của trí tuệ nhân tạo tạo sinh

Các tác giả

  • Trịnh Diệu An Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Lê Ngọc Diệp Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Nguyễn Thị Trinh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Đoàn Thị Hương Giang Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Phạm Đinh Mai Hương Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

Self-directed learning is the initiative and responsibility of learners to determine their needs, goals, learning strategies, and self-assessment of their results. Selfdirected learning has been considered an essential skill for students in the 21st century. At present, the emergence of generative artificial intelligence, typically large language models such as ChatGPT, has brought tremendous potential in supporting students’ self-directed learning. This paper presents an overview of self-directed learning, student self-directed learning in the context of technology, and the potential of generative artificial intelligence in education in general and in supporting self-directed learning for students. Subsequently, research directions are proposed to investigate the relationship between self-directed learning and the impact/ support of GenAI in Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Banh, L., & Strobel, G. (2023). Generative artificial intelligence. Electronic Markets, 33(1), 63. https://doi.org/10.1007/s12525-023-00680-1

Bonsu, E., & Baffour-Koduah, D. (2023). From the consumers’ side: Determining students’ perception and intention to use chatGPT in Ghanaian higher education. Journal of Education, Society & Multiculturalism, 4(1), 1-29. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-2686760/v1

Bordas, A., Le Masson, P., Thomas, M., & Weil, B. (2024). What is generative in generative artificial intelligence? A design-based perspective. Research in Engineering Design, 35(4), 427-443. https://doi.org/10.1007/s00163-024-00441-x

Boyer, S. L., Edmondson, D. R., Artis, A. B., & Fleming, D. (2013). Self-Directed Learning: A Tool for Lifelong Learning. Journal of Marketing Education. https://doi.org/10.1177/0273475313494010

Bùi Trọng Tài, Nguyễn Minh Tuấn (2024). Nghiên cứu ảnh hưởng của trí tuệ nhân tạo trong giáo dục tới hoạt động học tập của sinh viên. Tạp chí Giáo dục, 24(10), 6-11.

Chang, C.-Y., Yang, C.-L., Jen, H.-J., Ogata, H., & Hwang, G.-H. (2024). Facilitating nursing and health education by incorporating ChatGPT into learning designs. Educational Technology & Society, 27(1), 215-230. https://www.jstor.org/stable/48754852

Chen, L., Chen, P., & Lin, Z. (2020). Artificial intelligence in education: A review. Ieee Access, 8, 75264-75278. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2988510

Cheng, E. W. (2019). Choosing between the theory of planned behavior (TPB) and the technology acceptance model (TAM). Educational Technology Research and Development, 67, 21-37. https://doi.org/10.1007/s11423-018-9598-6

Đặng Thị Thanh Thủy (2021). Các khái niệm học tập tự định hướng trong giáo dục đại học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 48, 7-12.

Đặng Thị Thanh Thủy, Tăng Thị Thùy (2021). Mô hình học tập tự định hướng tại các cơ sở giáo dục đại học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 44(17), 7-11.

Dang, T. T. T., Le, T. H., & Vu, P. L. (2024). Self-Directed Learning Readiness Among Undergraduate Students. Journal of Educational and Social Research, 14(5), 233-249. https://doi.org/10.36941/jesr-2024-0135

Dehnad, A., Afsharian, F., Hosseini, F., Arabshahi, S. K. S., & Bigdeli, S. (2014). Pursuing a Definition of Self-directed Learning in Literature from 2000-2012. Procedia-Social Behavioral Sciences, 116, 5184-5187. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1097

Dung, P. T. P., An, H. M., Huy, P. Q., & Quy, N. L. D. (2023). Understanding the startup’s intention of digital marketing’s learners: An application of the theory of planned behavior (TPB) and technology acceptance method (TAM). Cogent Business & Management, 10(2), 2219415. https://doi.org/10.1080/23311975.2023.2219415

Esiyok, E., Gokcearslan, S., & Kucukergin, K. G. (2025). Acceptance of Educational Use of AI Chatbots in the Context of Self-Directed Learning with Technology and ICT Self-Efficacy of Undergraduate Students. International Journal of Human-Computer Interaction, 41(1), 641-650. https://doi.org/10.1080/10447318.2024.2303557

Garrison, D. R. (1997). Self-directed learning: Toward a comprehensive model. Adult Education Quarterly, 48(1), 18-33. https://doi.org/10.1177/07417136970480010

Hendry, G. D., & Ginns, P. (2009). Readiness for self-directed learning: Validation of a new scale with medical students. Medical Teacher, 31(10), 918-920. https://doi.org/10.3109/01421590802520899

Hiemstra, R. (1988). Self-directed learning: Individualizing instruction. In H. B. L. Associates (Ed.), Self-directed learning: Application & theory (pp. 99-124). Athens, GA: Adult Education Department, University of Georgia.

Ho, L.-A., Kuo, T. H., & Lin, B. (2009). Influence of online learning skills in cyberspace. Internet Research, 20(1), 55-71. https://doi.org/10.1108/10662241011020833

Khiat, H. (2017). Academic performance and the practice of self-directed learning: The adult student perspective. Journal of Further and Higher Education, 41(1), 44-59. https://doi.org/10.1080/0309877X.2015.1062849

Knowles, M. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. New York: Association Press.

Lê Anh Vinh, Trần Mỹ Ngọc (2023). Tác động của Trí tuệ nhân tạo (AI) đối với hệ thống giáo dục toàn cầu và giáo dục Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(5), 1-11.

Lin, Y., & Yu, Z. (2024). A bibliometric analysis of artificial intelligence chatbots in educational contexts. Interactive Technology and Smart Education, 21(2), 189-213. https://doi.org/10.1108/ITSE-12-2022-0165

Merriam, S. B. (2001). Andragogy and self-directed learning: Pillars of adult learning theory. New Directions for Adult and Continuing Education, 89(3), 1-13.

Monzon, N., & Hays, F. A. (2025). Leveraging Generative Artificial Intelligence to Improve Motivation and Retrieval in Higher Education Learners. JMIR Medical Education, 11, e59210. https://doi.org/10.2196/59210

Murray, F., Jennifer, K., & Grace, T. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today, 21(7), 516-525. https://doi.org/10.1054/nedt.2001.0589

Nguyễn Thị Cẩm Vân (2011). Tự định hướng học tập - Phương pháp phát triển kĩ năng nghiên cứu khoa học của sinh viên. Tạp chí Khoa học Giáo dục Kĩ thuật, Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Thành phố Hồ Chí Minh, 19, 40-43.

Nguyễn Thị Tố Nga (2024). Tổng quan nghiên cứu về ứng dụng ChatGPT trong dạy học và đánh giá ứng dụng ChatGPT vào việc thiết kế bài giảng. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 8), 21-26.

Sukkamart, A., Pimdee, P., Leekitchwatana, P., Kongpiboon, W., & Kantathanawat, T. (2023). Predicting student-teacher self-directed learning using intrinsic and extrinsic factors: a Theory of Planned Behavior adoption. Frontiers in Psychology, 12, 1211594. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1211594

Thuy, D. T. T. (2022). Development of Self-Directed Learning Readiness Scale for Vietnamese Undergraduates. VNU Journal of Science: Education Research, 38(3), 96-107. https://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.4596

Wang, C., Li, Z., & Bonk, C. (2024a). Understanding self-directed learning in AI-Assisted writing: A mixed methods study of postsecondary learners. Computers and Education: Artificial Intelligence, 6, 100247. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100247

Wang, S., Wang, F., Zhu, Z., Wang, J., Tran, T., & Du, Z. (2024b). Artificial intelligence in education: A systematic literature review. Expert Systems with Application, 252(A), 124167. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2024.124167

Wu, D., Zhang, S., Ma, Z., Yue, X.-G., & Dong, R. K. (2024). Unlocking Potential: Key Factors Shaping Undergraduate Self-Directed Learning in AI-Enhanced Educational Environments. Systems, 12(9), 332. https://doi.org/10.3390/systems12090332

Yao, Y., Wang, P., Jiang, Y., Li, Q., & Li, Y. (2022). Innovative online learning strategies for the successful construction of student self-awareness during the COVID-19 pandemic: Merging TAM with TPB. Journal of Innovation & Knowledge, 7(4), 100252. https://doi.org/10.1016/j.jik.2022.100252

Yilmaz, R. (2016). Knowledge sharing behaviors in e-learning community: Exploring the role of academic self-efficacy and sense of community. Computers in Human Behavior, 63, 373-382. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.055

Đã Xuất bản

27.10.2025

Cách trích dẫn

Trịnh, D. A., Lê, N. D., Nguyễn, T. T., Đoàn, T. H. G., & Phạm, Đinh M. H. (2025). Tổng quan nghiên cứu về học tập tự định hướng của sinh viên với sự hỗ trợ của trí tuệ nhân tạo tạo sinh. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 8), 47–52. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4280

Số

Chuyên mục

Các bài báo