Các yếu tố ảnh hưởng đến giáo dục kĩ năng vận động tinh cho trẻ mẫu giáo: Một nghiên cứu tổng quan

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Triều Tiên Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng

Tóm tắt

Fine motor skills are a foundational competency that play a crucial role in the physical and cognitive development of preschool children, preparing them for effective learning in subsequent educational stages. However, these skills do not develop naturally on their own but are influenced by multiple factors within the early childhood education environment. This study employs a literature review methodology to systematize and analyze three primary groups of factors affecting the education of fine motor skills in preschool children. These factors do not exist in isolation but interact closely with one another, forming a flexible and comprehensive educational ecosystem. The research findings provide both theoretical and practical foundations for curriculum development and the proposal of solutions to enhance the effectiveness of fine motor skills education, thereby preparing preschool children for successful adaptation to subsequent stages of learning.

Tài liệu tham khảo

Ali, A., Williams, R., & Lye, S. (2017). Literature review on motor skill and physical activity in preschool children in New Zealand. Advances in Physical Education, 7(4), 349-366. https://doi.org/10.4236/ape.2017.74029

Barnett, L. M., Salmon, J., Hesketh, K. D., & Moreland, M. (2023). Correlates of fundamental motor skills in the early years (0-4 years): A systematic review. Journal of Motor Learning and Development, 12(1), 1-24. https://doi.org/10.1123/jmld.2022-0013

Cameron, C. E., Brock, L. L., Murrah, W. M., Bell, L. H., Worzalla, S. L., Grissmer, D., & Morrison, F. J. (2016). Fine motor skills and executive function both contribute to kindergarten achievement. Child Development, 87(4), 1201-1214. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2012.01768.x

Đặng Hồng Phương (2006). Phương pháp hình thành kĩ năng vận động cho trẻ mầm non. NXB Đại học Sư phạm.

Đinh Thị Lan Hương (2016). Một số biện pháp rèn luyện kĩ năng vận động tinh cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi thông qua hoạt động tự phục vụ. Tạp chí Giáo dục, 360, 15-17; 23.

Đinh Thị Lan Hương (2024). Giáo dục kĩ năng vận động tinh qua chơi cho trẻ 5-6 tuổi ở trường mầm non. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Dodd, S. (2017). Factors influencing fine and gross motor development in early childhood (Doctoral dissertation, University of Calgary). https://doi.org/10.11575/PRISM/26587

Escolano-Pérez, E., Herrero-Nivela, M. L., & Losada, J. L. (2020). Association between preschoolers’ specific fine (but not gross) motor skills and later academic competencies: Educational implications. Frontiers in Psychology, 11, 1044.

Li, Y., Wu, X., Ye, D., Zuo, J., & Liu, L. (2025). Research progress on the relationship between fine motor skills and academic ability in children: a systematic review and meta-analysis. Frontiers in Sports and Active Living, 6, 1386967.

Lường Thị Định, Vũ Thị Đức Hạnh, Nguyễn Thị Thanh Thúy (2024). Thực trạng rèn luyện kĩ năng vận động tinh cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi thông qua trò chơi dân gian tại Trường Mầm non Quyết Thắng, thành phố Sơn La, tỉnh Sơn La. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 4), 134-139.

Morley, D., Till, K., Ogilvie, P., & Turner, G. (2015). Influences of gender and socioeconomic status on motor performance in 4-16 year-old children: A cross-sectional study. Journal of Science and Medicine in Sport, 18(6), 704-709. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2014.09.006

Oliveira, J. A., Silva, R. P., & Santos, C. P. (2016). Impact of extrinsic factors on fine motor performance of children attending day care centers. Revista Paulista de Pediatria, 34(4), 486-492. https://doi.org/10.1016/j.rpped.2016.04.003

Suggate, S., Stoeger, H., & Pufke, E. (2016). Do fine motor skills contribute to early writing development? Learning and Instruction, 46, 47-56. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2016.09.005

Weisberg, D. S., Hirsh‐Pasek, K., & Golinkoff, R. M. (2013). Guided play: Where curricular goals meet a playful pedagogy. Mind, Brain, and Education, 7(2), 104-112. https://doi.org/10.1111/mbe.12015

Đã Xuất bản

27.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T. T. (2025). Các yếu tố ảnh hưởng đến giáo dục kĩ năng vận động tinh cho trẻ mẫu giáo: Một nghiên cứu tổng quan. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 8), 76–80. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4285

Số

Chuyên mục

Các bài báo