Thực trạng năng lực tổ chức hoạt động giáo dục STEAM của sinh viên ngành giáo dục mầm non Trường Đại học Đồng Tháp
Tóm tắt
STEAM education plays an important role in forming and developing integrated thinking, creativity and problem-solving ability for learners. Through learning activities associated with practice, STEAM education helps learners apply interdisciplinary knowledge to solve specific situations in life. The study was conducted to assess the current status of STEAM educational organization competency of students majoring in Preschool Education at Dong Thap University. The study surveyed 22 lecturers and 198 students majoring in Preschool Education at Dong Thap University using a questionnaire. The results showed that the capacity of students to organize STEAM educational activities is mainly at the “Average” level. The survey results not only clearly reflect the current situation but also provide a scientific basis for proposing solutions to improve this competency for students majoring in Preschool Education.
Tài liệu tham khảo
An, S. (2020). The impact of STEAM integration on preservice teachers' disposition and knowledge. Journal of Research in Innovative Teaching và Learning, 13(01), 27-42. https://doi.org/10.1108/JRIT-01-2020-0005
Boice, K. L., Jackson, J. R., Alemdar, M., Rao, A. E., Grossman, S., & Usselman, M. (2021). Supporting Teachers on Their STEAM Journey: A Collaborative STEAM Teacher Training Program. Education and Science, 11, 105.
DeJarnette, N. K. (2018). Implementing STEAM in the Early Childhood Classroom. European Journal of STEM Education, 3(3), 1-9. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3878
Đinh Lan Anh, Đặng Út Phượng (2022). Thực trạng nhận thức về giáo dục STEAM của sinh viên chuyên ngành Giáo dục mầm non, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 22(8), 25-29.
Hoàng Thu Huyền, Đặng Út Phượng (2021). Thực trạng nội dung giáo dục STEAM trong chương trình đào tạo cử nhân Giáo dục mầm non. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(4C), 138-147.
Huỳnh Lâm Anh Chương, Nguyễn Hoàng Thiện, Đỗ Chiêu Hạnh, Lê Ngọc Thạch (2023). Xây dựng khung năng lực giáo dục STEAM cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non tiếp cận chuẩn nghề nghiệp. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 20(5), 907-915.
Jamil, F. M., Linder, S. M., & Stegelin, D. A. (2018). Early childhood teacher beliefs about STEAM education after a professional development conference. Early Childhood Education Journal, 46(4), 409-417. https://doi.org/10.1007/s10643-017-0875-5
Kong, S. C. (2014). Developing information literacy and critical thinking skills through domain knowledge learning in digital classrooms: An experience of practicing flipped classroom strategy. Computers & Education, 78, 160-173.
Lê Huy Hoàng (2021). Giáo dục STEM trong Chương trình giáo dục phổ thông 2018: Định hướng và tổ chức thực hiện. Tạp chí Giáo dục, 516, 1-6.
Margot, K. C., & Kettler, T. (2019). Teachers’ perception of STEM integration and education: A systematic literature review. International Journal of STEM Education, 6(2), 1-16. https://doi.org/10.1186/s40594-018-0151-2
Maslyk, J. (2016). STEAM Makers: Fostering Creativity and Innovation in the Elementary Classroom. Corwin Press.
Nguyễn Đắc Thanh (2023). Khó khăn trong tiếp cận giáo dục STEAM của sinh viên ngành Giáo dục Mầm non. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 20(01), 99-107.
Nguyễn Như Huệ, Nguyễn Thị Kim Phượng, Nguyễn Thị Cẩm Hường, Lê Kim Anh, Nguyễn Thị Hoa Xuân, Trần Thị Hương Quỳnh, Nguyễn Kim (2023). Tổ chức hoạt động trải nghiệm theo mô hình giáo dục STEAM cho nhóm trẻ khuyết tật phát triển. Tạp chí Giáo dục, 23(4), 25-30.
Nguyễn Thành Hải (2019). Giáo dục STEM/STEAM: Từ trải nghiệm thực hành đến tư duy sáng tạo. NXB Trẻ.
Nguyễn Thị Bảy, Nguyễn Thị Linh (2024). Vận dụng mô hình giáo dục trải nghiệm của David A. Kolb vào tổ chức hoạt động học cho trẻ mẫu giáo lớn khám phá khoa học. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 3), 1-5.
Pomeroy, R. (2016). From STEM to STEAM: Science and Art Go Hand-in-Hand. Scientific American.
Shagufta, M., Asma S. K., Zarmina U., & Muhammad A. S. (2020). Transforming the teaching of early years Science and Mathematics through the integration of STEAM education: What in-service teachers think?. Elementary Education Online, 19(3), 2336-2344.
Trần Viết Nhi, Nguyễn Tuấn Vĩnh (2021). Giáo dục STEAM trong chương trình đào tạo giáo viên mầm non. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(4C), 3-14.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









