Sử dụng phương pháp Fuzzy AHP để nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến năng lực nghiệp vụ sư phạm của sinh viên ngành giáo dục tiểu học ở Trường Đại học Hùng Vương

Các tác giả

  • Lê Thị Xuân Thu Trường Đại học Hùng Vương

Tóm tắt

In the context of fundamental and comprehensive innovation in education and training, the requirements for teachers are increasingly high, especially primary school teachers - those who directly lay the foundation for the comprehensive development of students. The process of training primary school teachers at pedagogical schools today is not limited to equipping them with professional knowledge but also focuses on developing pedagogical skills, helping students to be able to apply theories to educational practices. The study surveys the factors affecting the pedagogical skills of primary education students at Hung Vuong University through the Fuzzy AHP method. The results showed that four main factors affecting pedagogical skills include: (1) Lecturers’ role of inspiration and guidance; (2) Students’ motivation and self-study ability; (3) Training environment with facilities and support programs; (4) Technology’s supporting role. This is the basis for educational managers to improve training programs, enhance practice and apply appropriate technology to improve the quality of primary school teacher training.

Tài liệu tham khảo

Blömeke, S., & Kaiser, G. (2017). Teacher competence and its impact on student learning outcomes: A framework for teacher education programs in mathematics and science education. Zeitschrift für Psychologie, 223(3), 3-13. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000150

Chan, F. T. S., & Kumar, N. (2007). Global supplier development considering risk factors using fuzzy extended AHP-based approach. Omega International Journal of Management Science, 35(4), 417-431. https://doi.org/10.1016/j.omega.2005.08.004

Chang, D.-Y. (1996). Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP. European Journal of Operational Research, 95(3), 649-655.

Cuban, L. (2001). Oversold and underused: Computers in the classroom. Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvk12qnw.1jstor

Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(01). https://doi.org/10.14507/epaa.v8n1.2000semanticscholar

Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st-century teacher education. Journal of Teacher Education, 57(3), 300-314. https://doi.org/10.1177/0022487105285962

Fong Yee, D., & Normore, A. H. (2013). The impact of quality teachers on student achievement. Florida International University.

Grossman, P. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. Teachers College Press.

Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(01), 60-70.

Lê Công Triêm, Nguyễn Đức Vũ (2013). Một số giải pháp nâng cao năng lực nghiệp vụ sư phạm và năng lực nghiên cứu khoa học cho giảng viên trẻ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 42, 128-134.

McCrea, P. (2018). Best in class: Do we even know what expert teaching is? ResearchED Magazine, September.

Nguyễn Minh Tiến, Nguyễn Hữu Huế (2022). Ứng dụng phương pháp Fuzzy AHP đo lường mức độ ảnh hưởng của các nhân tố đến sự sẵn sàng tham gia của tư nhân vào lĩnh vực cung cấp nước sạch nông thôn trên địa bàn tỉnh Hà Nam. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Thủy lợi, 73, 1-7.

Nguyễn Trung Kiền (2024). Xây dựng khung năng lực số cho sinh viên đại học ngành Giáo dục tiểu học đáp ứng yêu cầu Chương trình giáo dục phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 24(6), 12-16.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(01), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.

Zeichner, K. (2010). Rethinking the connections between campus courses and field experiences in college- and university-based teacher education. Journal of Teacher Education, 61(1-2), 89-99. https://doi.org/10.1177/0022487109347671

Zhang, D.-Y. (1996). Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP. European Journal of Operational Research, 95(3), 649-655. https://doi.org/10.1016/0377-2217(95)00300-2

Tải xuống

Đã Xuất bản

01.12.2025

Cách trích dẫn

Lê, T. X. T. . (2025). Sử dụng phương pháp Fuzzy AHP để nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến năng lực nghiệp vụ sư phạm của sinh viên ngành giáo dục tiểu học ở Trường Đại học Hùng Vương. Tạp Chí Giáo dục, 25(22), 54–58. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4422

Số

Chuyên mục

Các bài báo