So sánh chương trình Khoa học cấp trung học cơ sở của Hồng Kông và chương trình Khoa học tự nhiên của Việt Nam và một số khuyến nghị

Các tác giả

  • Cao Thị Phương Chi Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Hà Thị Thúy Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Dương Quang Ngọc Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

In the context of global education innovation, learning from experiences of other countries with similar cultures with advanced education results is crucial. This paper focuses on analyzing and comparing Hong Kong's lower secondary science program (specifically the 2025 Curriculum Framework) and Vietnam's secondary natural science program (dated 2018). By using comparative education methods, this research points out the key similarities and differences in the two curricula such as the structure of the program content, the proportion of practical knowledge, the level of knowledge acquisition, and differentiation in the compulsory subject curricular right at the lower secondary level. Based on these findings, this study proposes some recommendations to increase the proportion of practical knowledge as well as differentiation in the subject, take advantage of IT and AI in teaching and learning lower secondary science to promote subject effectiveness.

Tài liệu tham khảo

Adamson, B., & Morris, P. (2014). Comparing Curricula. In Mark Bray, Bob Adamson, Mark Mason, Comparative Education Research Approaches and Methods. Springer.

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình môn Khoa học tự nhiên (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bray, M. (2005). Methodology and focus in comparative education. In M. Bray và R. Koo (Eds.), Education and society in Hong Kong and Macao (CERC Studies in Comparative Education, 7, 477-495). Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-4449-6_15

Cambridge University Press & Assessment (2024). Cambridge to compare UK curriculum policy with ten countries to provide lessons for reform. https://www.cambridge.org/vn/partnership/cambridge-to-compare-uk-curriculum-policy-with-ten-countries-to-provide-lessons-for-reform

Curriculum Development Council (2025a). Science (Secondary 1 to 3) Curriculum Framework. The Education Bureau HKSARG.

Curriculum Development Council (2025b). Supplement to the Science Education Key Learning Area Curriculum Guide - Science (Secondary 1-3). The Education Bureau HKSARG.

Greatorex, J., Rushton, N., Coleman, T., Darlington, E., & Elliott, G. (2019). Towards a method for comparing curricula. Cambridge Assessment.

Maisuria, A. (2024). Comparing the school curriculum across the UK. https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/cbp-9834/

The Education Bureau (2017). Science Education - Key Learning Area Curriculum Guide (Primary 1 - Secondary 6). The Education Bureau HKSARG.

Wei, B., & Ou, Y. (2019). A comparative analysis of junior high school science curriculum standards in Mainland China, Taiwan, Hong Kong, and Macao: Based on revised Bloom’s taxonomy. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(8), 1459-1474. https://doi.org/10.1007/s10763-018-9935-6

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.12.2025

Cách trích dẫn

Cao, T. P. C., Hà, T. T., & Dương, Q. N. (2025). So sánh chương trình Khoa học cấp trung học cơ sở của Hồng Kông và chương trình Khoa học tự nhiên của Việt Nam và một số khuyến nghị. Tạp Chí Giáo dục, 25(23), 41–46. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4438

Số

Chuyên mục

Các bài báo