Xây dựng chuẩn đánh giá năng lực sinh học trong Chương trình giáo dục phổ thông 2018

Các tác giả

  • Dương Quang Ngọc Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Hồ Thị Hồng Vân Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Phan Thị Thanh Hội Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

The General Education Curriculum issued by the Ministry of Education and Training in 2018 has been implemented since 2020. The updated curriculum encompasses various basic and comprehensive innovations, especially the competency-based teaching approach. However, there has been a lack of complete and comprehensive research on the development of assessment standards regarding learners’ competences and qualities in general and standards for assessing biological competencies in particular. In this paper, the authors focus on a number of issues that serve as the theoretical basis for proposing the 4-step procedure to develop learners’ biological competency standards at the high school level. Based on the procedure, the researchers developed Biological competency assessment standards at high school level. In this article, some illustrative examples of biological competency standards in grade 10 and 11 are also presented.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2006). Chương trình giáo dục phổ thông môn Sinh học (ban hành kèm theo Quyết định số 16/2006/QĐ-BGDĐT ngày 05/5/2006 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Sinh học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

DeSeCo - Definition and selection of competences (2002). Theoretical and conceptual foundations. Organisation for Economic Co-operation and Development.

Griffin, P. (2014). Assessment for Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Mueller, J. (2018). Glossary of Assessment Terminology. Authentic Assessment Toolbox.

OECD (2002).Evaluation Criteria. https://www.oecd.org/dac/evaluation/daccriteriaforevaluatingdevelopmentassistance.htm

Sadler, R. (2005). Interpretations of criteria-based assessment and grading in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education.

Wolf, A. (2001). Competence-Based Assessment. In John Raven and John Stephenson (eds), Competence in the Learning Society. Peter Lang, New York.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.05.2024

Cách trích dẫn

Dương, Q. N., Hồ, T. H. V., & Phan , T. T. H. (2024). Xây dựng chuẩn đánh giá năng lực sinh học trong Chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp Chí Giáo dục, 24(9), 30–35. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1760

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả