Vai trò trung gian của cảm nhận căng thẳng đối với mối quan hệ giữa sử dụng mạng xã hội và chất lượng giấc ngủ ở sinh viên đại học
Tóm tắt
Several studies on university students have shown that social media use is negatively associated with sleep quality, but the psychological mechanisms underlying this relationship remain to be explored. This cross-sectional study examines the relationship between social media use, perceived stress, and sleep quality in 251 students. Longer duration of social media use and latenight social media use (00:00-5:00am) were found to be negatively associated with sleep quality and perceived stress. SEM modeling confirmed that perceived stress played a partial mediating role in the relationship between social media use and decreased sleep quality. The study recommends that students be educated to focus on reducing the duration of social media use, using social media during the day, and developing effective stress management skills to improve sleep quality.
Tài liệu tham khảo
Alonzo, R., Hussain, J., Stranges, S., & Anderson, K. K. (2021). Interplay between social media use, sleep quality, and mental health in youth: A systematic review. Sleep Medicine Reviews, 56, 101414.
Alotaibi, A. D., Alosaimi, F. M., Alajlan, A. A., & Bin Abdulrahman, K. A. (2020). The relationship between sleep quality, stress, and academic performance among medical students. Journal of Family và Community Medicine, 27(1), 23-28. https://doi.org/10.4103/jfcm.JFCM_132_19
Beck, A. T., & Haigh, E. A. (2014). Advances in cognitive theory and therapy: the generic cognitive model. Annual Review of Clinical Psychology, 10, 1-24. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-032813-153734
Buysse, D. J., Reynolds, C. F., Monk, T. H., Berman, S. R., & Kupfer, D. J. (1989). The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Research, 28(2), 193-213.
Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385-396.
Everly, G. S., & Lating, J. M. (2002). A clinical guide to the treatment of the human stress response. Springer.
Hoàng Thị Yến (2024). Nâng cao khả năng tiếp nhận, xử lí thông tin trên 1 của sinh viên Trường Đại học Hạ Long. Tạp chí Tâm lí - Giáo dục, 30(07), 39-42.
Huh, H. J., Kim, K. H., Lee, H. K., Jeong, B. R., Hwang, J. H., & Chae, J. H. (2021). Perceived Stress, Positive Resources and Their Interactions as Possible Related Factors for Depressive Symptoms. Psychiatry Investig, 18(1), 59-68.
Lavender, R. M. (2015). Electronic media use and sleep quality. The Undergraduate Journal of Psychology, 28(1), 55.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer Publishing Company.
Levenson, J. C., Shensa, A., Sidani, J. E., Colditz, J. B., & Primack, B. A. (2016). The association between social media use and sleep disturbance among young adults. Preventive Medicine, 85, 36-41.
Lund, H. G., Reider, B. D., Whiting, A. B., & Prichard, J. R. (2010). Sleep patterns and predictors of poor sleep quality in United States college students. Journal of Adolescent Health, 46(2), 124-132.
Ngô Thị Huyền (2022). Chất lượng giấc ngủ của sinh viên điều dưỡng Trường Đại học Đại Nam và một số yếu tố liên quan. Tạp chí Y học Việt Nam, 2, 94-99.
Nguyễn Thị Hồng Hạnh, Võ Trang Hiền Muội, Trần Khả Vi, Nguyễn Thị Hạnh Vy, Nguyễn Thúy Vy, Lê Trung Hiếu, Nguyễn Tấn Đạt (2024). Thực trạng chất lượng giấc ngủ và một số yếu tố liên quan đến chất lượng giấc ngủ kém của sinh viên Trường Đại học Y Dược Cần Thơ năm 2022. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, 70, 120-127.
Obar, J. A., & Wildman, S. (2015). Social Media Definition and the Governance Challenge: An Introduction to the Special Issue. Telecommunications Policy, 39(9), 745-750. https://doi.org/10.1016/j.telpol.2015.07.014
Selye, H. (1956). The Stress of Life. McGraw-Hill.
Trần Bỉnh Đạo, Đinh Quốc Thái Bảo, Nguyễn Thị Mai Phương, Nguyễn Ngọc Bảo Uyên, Phan Hoàng Long (2025). Ảnh hưởng hội chứng Nomophobia đến chất lượng giấc ngủ của sinh viên - Vai trò trung gian của sự lo lắng và đa nhiệm truyền thông. Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Đà Nẵng, 23(2), 7-13.
Trung ương Hội Sinh viên Việt Nam (2023). Báo cáo số 02-BC/TBND về kết quả đề tài Khảo sát lối sống và định hướng giá trị sinh viên hiện nay.
Verma, R., Balhara, Y. P., & Gupta, C. S. (2011). Gender differences in stress response: Role of developmental and biological determinants. Indian Journal of Psychiatry, 20(1), 4-10. https://doi.org/10.4103/0972-6748.98407
Vũ Thị Thùy Dung, Nguyễn Thị Thục Duyên (2024). Việc sử dụng mạng xã hội và sức khỏe tâm thần của sinh viên. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu Chính sách và Quản lí, 40(4), 69-82.
Watson, N. F., Badr, M. S., Belenky, G., Bliwise, D. L., Buxton, O. M., ... & Tasali, E. (2015). Recommended amount of sleep for a healthy adult: A joint consensus statement of the American Academy of Sleep Medicine and Sleep Research Society. Journal of Clinical Sleep Medicine, 11(6), 591-592.
Wolfers, L. N., & Utz, S. (2022). Social media use, stress, and coping. Current Opinion in Psychology, 45, 101305. http://doi.org/10.1016/j.copsyc.2022.101305
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









