Sử dụng rubric trong giảng dạy và kiểm tra, đánh giá kết quả học tập của sinh viên: Nghiên cứu thực trạng tại Trường Đại học Lạc Hồng, tỉnh Đồng Nai

Các tác giả

  • Hoàng Thị Quỳnh Anh Trường Đại học Lạc Hồng
  • Nguyễn Ngọc Thị Kim Loan Trường Đại học Lạc Hồng

Tóm tắt

Rubric is a tool that has many advantages in assessing student results. However, at present, this tool is only used by some universities in Vietnam, and there appears many difficulties in designing and applying. The paper researches the current situation of using rubric in teaching, testing and assessing student's learning results at Lac Hong University, Dong Nai province. The survey results show that the application of the rubric method in assessing learning results of students has had many positive results but still has some limitations. These limitations will be the basis for the authors to propose a number of recommendations to the university and stakeholders, thereby improving training quality at Lac Hong University in particular and private universities in Vietnam in general.

Tài liệu tham khảo

Andrade, H . G. (2005). Teaching with Rubric: The good, the bad and the ugly. College Teaching, 53 (1), 27-30.

Gardner, H. (2000). The disciplined mind: Beyond facts and standardized tests. The K-12 Education That Every Child Deserves. New York: Penguin Putnam Jossey-Bass.

Lê Văn Hảo (2019). Thiết kế và sử dụng Rubric trong đánh giá học tập. http://www.ntu.edu.vn/ Portals/96/Dien%20dan%20doi%20moi%20PPGD/Phuong%20phap%20DG/SU%20DUNG%20RUBRIC%2 0TRONG%20DANH%20GIA.pdf.

Marzano, R. J. (2007). The art and science of teaching: A comprehensive framework for effective instruction. Alexandria, Virginia: ASCD.

Marzano, R. J. (2010). Formative assessment and standards based grading: Classroom strategies that work. Bloomington, IN: Marzano Research Laboratory.

Marzano, R. J., Pickering, D. J., Pollock, J. E. (2001). Classroom Instruction that works: Research-based strategies for increasing students’ achievement. Alexandria, Virginia: ASCD.

McCloskey, W. & O’Sullivan, R. (1993). How to assess student performance science: Going beyond multiple-choice tests. Greenshborof: SouthEastern Regional Vision for Education, University of Carolina.

Nguyễn Phương Liên, Nguyễn Thị Huyền (2020). Thiết kế và sử dụng phiếu tự đánh giá theo tiêu chí (Rubric) trong dạy học Địa lí ở trường phổ thông. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 5, tr 120-123.

Pickett, N., Bernie, D. (2007). Rubric for web lessons. Retrieved on October 30th from: http://webquest.sdsu.edu/Rubric/weblessons.htm

Reddy, Y. Malini & Andrade, Heidi (2010). A review of Rubric use in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35 (4), 435-448.

Wiggins, G. & McTighe, J. (2005). Understanding by Design. Alexandria, Virginia: ASCD.

Wiggins, Grant P. (1998). Assessing student performance: Exploring the purpose and limits. San Fransisco, Calif.

Đã Xuất bản

05.04.2021

Cách trích dẫn

Hoàng, T. Q. A., & Nguyễn, N. T. K. L. (2021). Sử dụng rubric trong giảng dạy và kiểm tra, đánh giá kết quả học tập của sinh viên: Nghiên cứu thực trạng tại Trường Đại học Lạc Hồng, tỉnh Đồng Nai . Tạp Chí Giáo dục, 499(1), 54–58. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/100

Số

Chuyên mục

Các bài báo