Một số xu hướng nghiên cứu trong tâm lí học về áp lực đồng trang lứa của thanh thiếu niên
- Từ khóa:
- Peer pressure
- adolescent
- school
Tóm tắt
This paper aims to review some issues of peer pressure among adolescents through several studies in the existing literature. Peer pressure is a form of psychological pressure that is based on an individual’s perceptions, behaviors, and emotions being influenced by a group of peers to cope with the expectations of the group and try not to be isolated. According to local and international research, peer pressure affects adolescents' perceptions, behaviors, and attitudes today. International research has explored the consequences of peer pressure on adolescents, such as risky behaviors, delinquency, or mental health problems. However, in Vietnam, research has not been sufficient on the issue of peer pressure in the school environment. Therefore, this paper provides a theoretical basis, conceptual system, and some practical research results on peer pressure as a premise for developing appropriate prevention programs for adolescent students in Vietnam.
Tài liệu tham khảo
Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Prentice Hall.
British Council (2020). Báo cáo Nghiên cứu Thế hệ trẻ Việt Nam. https://www.britishcouncil.vn/sites/default/files/nghien-cuu-the-he-tre-viet-nam.pdf
Burns, A., & Darling, N. (2002). Peer pressure is not peer influence. The Education Digest, 68(2), 4-6.
Carey, R. N., Donaghue, N., & Broderick, P. (2014). Body image concern among Australian adolescent girls: The role of body comparisons with models and peers. Body Image, 11(1), 81-84. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2013.09.006
Gao, L., Liu, J., Yang, J., & Wang, X. (2021). Longitudinal Relationships among Cybervictimization, Peer pressure, and Adolescents’ Depressive Symptoms. Journal of Affective Disorders, 286, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.02.049
Goetz, T., Preckel, F., Zeidner, M., & Schleyer, E. (2008). Big fish in big ponds: A multilevel analysis of test anxiety and achievement in special gifted classes. Anxiety, Stress & Coping, 21(2), 185-198. https://doi.org/10.1080/10615800701628827
Giang Oanh (2022). Báo động tình trạng thanh thiếu niên phạm tội gia tăng. Cổng Thông tin điện tử Chính phủ. https://tiengchuong.chinhphu.vn/bao-dong-tinh-trang-thanh-thieu-nien-pham-toi-gia-tang-113220719162948517.htm
Helfert, S., & Warschburger, P. (2013). The face of appearance-related social pressure: gender, age and body mass variations in peer and parental pressure during adolescence. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 7(1). https://doi.org/10.1186/1753-2000-7-16
Hoàng Giang (2022). Báo động tình trạng sử dụng chất gây nghiện ở thanh thiếu niên. Cổng Thông tin điện tử Chính phủ. https://tiengchuong.chinhphu.vn/bao-dong-tinh-trang-su-dung-chat-gay-nghien-o-thanh-thieu-nien-113220810152134105.htm
Hoàng Phê (chủ biên, 2011). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.
Jang, K., Park, N., & Song, H. (2016). Social comparison on Facebook: Its antecedents and psychological outcomes. Computers in Human Behavior, 62, 147-154. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.082
Kenny, U., O’Malley-Keighran, M.-P., Molcho, M., & Kelly, C. (2016). Peer Influences on Adolescent Body Image: Friends or Foes? Journal of Adolescent Research, 32(6), 768-799. https://doi.org/10.1177/0743558416665478
Kim, S.-J., & Lim, Y.-J. (2021). Peer Pressure and SNS Addiction in Adolescents: The Mediating Role of SNS-Use Motives. Canadian Journal of School Psychology, 36(1), 23-33. https://doi.org/10.1177/0829573520963277
Makinde, C. O. B., Adegbite. O. S., Oyedokun, S. O., Aina, F. O., & Christopher, J. (2020). The influence of low self-esteem and peer pressure on depression among adolescent in selected secondary schools in Ogun state Nigeria. Babcock Journal of Education, 6(1), 12-18.
Phan Thị Mai Hương, Nguyễn Minh Trang (2021). Các vấn đề trong quan hệ bạn bè và tương quan của nó với cảm nhận hạnh phúc của học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Tâm lí học, 8(269), 20-35.
Steinberg, L., Icenogle, G., Shulman, E. P., Breiner, K., Chein, J., Bacchini, D., Chang, L., Chaudhary, N., Giunta, L. D., Dodge, K. A., Fanti, K. A., Lansford, J. E., Malone, P. S., Oburu, P., Pastorelli, C., Skinner, A. T., Sorbring, E., Tapanya, S., Tirado, L. M. U., Alampay, L. P., … Takash, H. M. S. (2018). Around the world, adolescence is a time of heightened sensation seeking and immature self-regulation. Developmental Science, 21(2), https://doi.org/10.1111/desc.12532
Sutherland, E. H. (1947). Principles of criminology. J. B. Lippincott.
UNICEF (2021). Companion report: Adolescents. In The State of the World's Children 2021. https://www.unicef.org/reports/state-worlds-children-2021
UNICEF (2022). Nghiên cứu toàn diện về các yếu tố liên quan đến trường học ảnh hưởng đến sức khỏe tâm thần và sự phát triển toàn diện của trẻ em nam và nữ vị thành niên tại Việt Nam. https://www.unicef.org/
vietnam/reports/study-school-related-factors-impacting-mental-health-and-well-being-adolescents-viet-nam
UNICEF, Ministry of Justice (2019). The child justice legal framework and situation of minors in conflict with the law in Viet Nam. https://www.unicef.org/vietnam/reports/child-justice-legal-framework-and-situation-minors-conflict-law-viet-nam
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .