Luyện nghe tiếng Anh cho sinh viên khối ngành Nhà hàng - Khách sạn, Khoa Du lịch, Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên: thực trạng và một số biện pháp

Các tác giả

  • Nguyễn Hồng Vân Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên

Tóm tắt

In the era of global integration, English plays an important role, especially for the Service - Restaurant - Hotel industries. Thai Nguyen is a province located in the northeastern midland and mountainous region and is the economic and political center of the Viet Bac region, so it has potentials to develop tourism (MICE). In recent years, the number of 3-4-star standard hotels has grown strongly in this area. However, for the characteristics of human resources, the biggest weakness is lacking of foreign language skills, especially staff (receptionist) always find difficulties in communicating with customers. In this article, the author used the method of collecting primary and secondary data through a review of related documents and conducting a survey of 76 students majoring in the Restaurant - Hotel sector. The results obtained show that lack of vocabulary, background knowledge, long listening passages and many unfamiliar topics, and lack of concentration when listening are the main causes leading to poor listening results of students. On that basis, the author proposes a number of measures to improve the effectiveness of listening skills training for students in the Restaurant - Hotel sector, Faculty of Tourism, University of Science - Thai Nguyen University in order to improve the quality of specialized foreign language learning as well as the quality of tourism human resources in Thai Nguyen province.

Tài liệu tham khảo

Baepler, P. (2016). A Guide to Teaching in the Active Learning Classroom History, Research, and Practice. Routledge Press.

Ban Chấp hành Trung ương (2017). Nghị quyết số 08-NQ/TW ngày 16/01/2017 của Bộ Chính trị về phát triển du lịch trở thành ngành kinh tế mũi nhọn.

Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skills for the future. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 83(2), 39-43. https://doi.org/10.1080/00098650903505415

Cục Du lịch Quốc gia Việt Nam (2022). Báo cáo thường niên du lịch Việt Nam 2022. NXB Lao động.

Đỗ Tuyết Ngân (2019). Dạy học tiếng Anh chuyên ngành Du lịch gắn với đào tạo theo nhu cầu xã hội tại Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 10, 256-260.

Harmer, J. (2001). The practice of English language teaching. Longman.

Kurita, T. (2012). Issues in Second Language Listening Comprehension and the Pedagogical Implications. Accents Asia, 5(1), 30-44.

Nguyễn Đình Như Hà, Nguyễn Lộc, Trần Tuyến (2021). Áp dụng tiếp cận dựa vào nhiệm vụ trong việc giảng dạy tiếng Anh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 47, 8-12.

Nguyễn Giang Nam (2019). Áp dụng một số phương pháp dạy học tích cực trong giảng dạy học phần “Tâm lí du lịch” và “Hành vi tiêu dùng du lịch” cho sinh viên ngành Du lịch, Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 3 tháng 5, 279-282; 137.

Phạm Thu Oanh (2014). Vận dụng một số phương pháp dạy học hiện đại trong giảng dạy ở bậc đại học nhằm nâng cao năng lực tự học cho sinh viên. Tạp chí Giáo dục, 345, 27-28.

Phạm Việt Đức (2012). Hoạt động dạy học tiếng Anh tại Trường Cao đẳng Sư phạm Điện Biên. Tạp chí Giáo dục, 285, 60-62.

Rost, M. (1994). Introducing Listening. London: Penguin Books.

Đã Xuất bản

04.04.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn , H. V. (2024). Luyện nghe tiếng Anh cho sinh viên khối ngành Nhà hàng - Khách sạn, Khoa Du lịch, Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên: thực trạng và một số biện pháp. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 1), 271–276. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1597

Số

Chuyên mục

Các bài báo