Xây dựng hệ thống câu hỏi đọc hiểu trong môn Ngữ văn lớp 6 theo định hướng phát triển năng lực học sinh

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Hồng Nhung Trường Cao đẳng Sư phạm Bắc Ninh
  • Nguyễn Thị Huế Trường Cao đẳng Sư phạm Bắc Ninh

Tóm tắt

The 2018 general education program is making a strong transition from content-based teaching to teaching oriented to develop learners' qualities and competence. Teaching methods for reading and understanding literary texts also need to have innovation. Based on the analysis of theoretical issues on competence development for students, the article mentions the construction of a system of reading comprehension questions in Literature 6. From there, the author proposes steps to build a system of questions and reading comprehension exercises in Literature 6 according to the orientation of developing student competence, with specific illustrative examples (Lesson 5 - Roads of the country, Literature 6, volume 1, Connecting knowledge and life). The article will be a suggestion for Literature teachers to design a system of reading comprehension questions in the direction of developing learners' competence, contributing to improving the quality and effectiveness of teaching and learning.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: The Cognitive Domain. New York: David McKay Co Inc.

Bùi Mạnh Hùng, Nguyễn Thị Ngân Hoa, Nguyễn Linh Chi, Nguyễn Thị Mai Liên, Lê Trà My, Lê Thị Minh Nguyệt, Nguyễn Thị Nương, Nguyễn Thị Hải Phương (2022). Ngữ văn 6 (tập 1). NXB Giáo dục Việt Nam.

Đỗ Ngọc Thống (2018). Phương pháp dạy học Ngữ văn theo yêu cầu phát triển năng lực. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 3, 20-23. Nguyễn Lăng Bình (chủ biên, 2017). Dạy và học tích cực - Một số phương pháp và kĩ thuật dạy học. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Thị Ngọc Thúy (2016). Đề xuất cấu trúc năng lực đọc hiểu văn bản tự sự trong chương trình Ngữ văn theo mô hình phát triển năng lực. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 10, 88-100.

Nguyễn Trọng Hoàn (2019). Dạy học Ngữ văn theo định hướng năng lực. NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.

Sahlberg, P. (2009). The Role of Education in Promoting Creativity: Potential Barriers and Enabling Factors. In E. Villalba (Ed.), Measuring Creativity (pp. 337-344). Luxemburg: OPOCE.

Trần Thị Bích Liễu (2016). Phát triển năng lực sáng tạo của học sinh phổ thông Việt Nam thông qua một số môn học cụ thể. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Đã Xuất bản

03.05.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. H. N., & Thị Huế T. H. (2024). Xây dựng hệ thống câu hỏi đọc hiểu trong môn Ngữ văn lớp 6 theo định hướng phát triển năng lực học sinh. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 2), 1–5. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1615

Số

Chuyên mục

Các bài báo