Một số phương pháp và hình thức phát triển năng lực kiểm soát cảm xúc cho học viên Trường Cao đẳng Cảnh sát nhân dân I thông qua môn Tâm lí học và kĩ năng giao tiếp
Tóm tắt
Emotion control is a skill that is also an important competence to help each person control emotions in all communication situations and improve communication effectiveness. However, currently, students at People's Public Security schools in general and People's Police College I in particular, do not properly perceive and find out the importance to developing this competence. On the other hand, they do not grasp the methods and form to practice and develop it. Therefore, when participating in performing tasks, they encounter many difficulties and even fail to complete assigned tasks due to not being able to control negative emotions in provocative situations in life and at work. The article clearly shows the theoretical basis for developing the competence to control emotions, specific forms, and methods to develop this competence for students at People's Police College I through the subjects of Psychology and Communication Skills. This study has important significance in orienting awareness, equipping methods and forms as well as proposing training solutions to develop emotional control competence for students at People's Police College I in order to contribute to improve the school's training quality to meet professional requirements in the new situation.
Tài liệu tham khảo
Bernd Meier, Nguyễn Văn Cường (2014). Lí luận dạy học hiện đại. NXB Đại học Sư phạm. Bùi Hiền (chủ biên, 2000). Từ điển Giáo dục học. NXB Từ điển Bách khoa.
Nguyễn Bá Phu (2016). Kĩ năng quản lí cảm xúc lo âu trong hoạt động học tập của sinh viên Đại học Huế. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Học viện Khoa học xã hội - Viện Hàn lâm Khoa học xã hội Việt Nam. Nguyễn Quang Uẩn (chủ biên), Nguyễn Văn Lũy, Đinh Văn Vang (2021). Giáo trình Tâm lí học đại cương. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Thị Hải (2014). Kĩ năng quản lí cảm xúc bản thân của sinh viên sư phạm. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Học viện Khoa học xã hội - Viện Hàn lâm Khoa học xã hội Việt Nam.
Phạm Thị Phương Nguyên (2019). Nghiên cứu cấu trúc kĩ năng tự chủ cảm xúc. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18, 49-54.
Phan Thị Tâm (2016). Kĩ năng ứng phó với khó khăn tâm lí trong học tập theo hệ thống tín chỉ của sinh viên đại học sư phạm kĩ thuật. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Ruđich, P. A (1986). Tâm lí học. NXB Thể dục thể thao.
Trần Thị Thu Mai (2013). Kĩ năng tự quản lí cảm xúc của sinh viên sư phạm. Tạp chí Tâm lí học, Viện Khoa học Xã hội Việt Nam, 3, 59-68.
Trần Trọng Thủy (1970). Tâm lí học (Tập 2). NXB Giáo dục. Vũ Dũng (chủ biên, 2000). Từ điển Tâm lí học. NXB Từ điển Bách khoa.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .