Khảo sát nhận thức của giáo viên tiểu học về năng lực dạy học thực hành thí nghiệm môn Khoa học tại Thành phố Hồ Chí Minh
Tóm tắt
The competence to teach experimental practice is one of the essential competencies in teaching experimental practice content in Science. The study presents the results of a survey of 912 teachers and administrators at the primary school level in Ho Chi Minh City through a questionnaire survey to learn about primary school teachers’ perceptions of experimental practice teaching competence. Research shows that most teachers know the definition and importance of experimental teaching and practice competencies. At the same time, teachers evaluate the components and competencies of the ability to teach and practice experiments in Science as very important. Research results have determined that the main factor in promoting science teaching with an orientation to experimental practice is the “openness” of the 2018 General Education Program. At the same time, factors such as learning time limitations, inadequate facilities, and reluctance to apply technology highlight systemic problems as detrimental factors in realizing the experimental teaching capacity of teachers in Science subjects.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. NXB Hồng Đức.
Koç, A., & Böyük, U. (2012). The Effect of Hands-on Science Experiments on Attitude Towards Science. Journal of Turkish Science Education, 9(4), 102-118.
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitude. Archives of Psychology.
Lý Huy Hoàng (2020). Phát triển năng lực dạy học thí nghiệm cho sinh viên Sư phạm Hóa học thông qua dạy học học phần Thí nghiệm thực hành phương pháp dạy học Hóa học ở trường phổ thông. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Roelofs, E., & Sanders, P. (2007). Towards a framework for assessing teacher competence. European Journal of Vocational Training, 40(1), 123-139.
Yeşilyurt, E., Deniz, H., & Kaya, E. (2021). Exploring sources of engineering teaching self-efficacy for pre-service elementary teachers. International Journal of STEM Education, 8. https://doi.org/10.1186/s40594-021-00299-8
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .