Khảo sát ý kiến của giáo viên về xây dựng khung tiêu chí đánh giá năng lực khoa học của học sinh trong môn Tự nhiên và Xã hội lớp 2
- Từ khóa:
- Primary
- science
- competence
- framework
- assessment
- teacher
Tóm tắt
Scientific competence is a specific competence of Nature and Society subjects. To assess scientific competence, teachers can use different assessment methods and tools. However, the assessment content is only given in a general way and needs to provide the component competencies and criteria. Therefore, research is necessary to survey teachers' opinions on the assessment criteria framework. The questionnaire survey research, with a sample size of 123 teachers, had content mainly related to many aspects of assessment practice, including criteria development, reference sources, recording methods, and other assessment guiding principles. Survey results show that teachers are well aware of adjusting assessment activities according to educational standards and guidelines, ensuring validity, reliability, and fairness. Furthermore, teachers believe that implementing the criteria framework will streamline assessment methods, save time, and provide clear guidance for assessing students' abilities effectively. The research results provide a theoretical basis and premise for building a criteria framework to evaluate the scientific capacity of 2nd-grade students to meet the 2018 General Education program.
Tài liệu tham khảo
Atjonen, P. (2014). Teachers’ views of their assessment practice. Curriculum Journal, 25(2), 238-259.
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tự nhiên và Xã hội (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 27/2020/TT-BGDĐT ngày 04/9/2020 ban hành Quy định đánh giá học sinh tiểu học.
Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. NXB Hồng Đức.
Lê Thái Hưng, Nguyễn Thị Phương Vy (2020). Đề xuất khung đánh giá năng lực khoa học cho học sinh lớp 6 trong môn Khoa học tự nhiên theo chương trình giáo dục phổ thông mới. Tạp chí Giáo dục, 483, 44-49.
Maba, W. (2017). Teachers’ Perception on the Implementation of the Assessment Process in 2013 Curriculum. International Journal of Social Sciences and Humanities, 1(2), 1-9. https://doi.org/10.29332/ijssh.v1n2.26
Munna, A. S., & Kalam, M. A. (2021). Teaching and learning process to enhance teaching effectiveness: A literature review. International Journal of Humanities and Innovation, 4(1), 1-4. https://doi.org/10.33750/ijhi.v4i1.102
OECD (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. OECD.
Oliveira, K. K. D. S., & De Souza, R. A. (2022). Digital transformation towards education 4.0. Informatics in Education, 21(2), 283-309. https://doi.org/10.15388/infedu.2022.13
Van der Kleij, F. M., & Lipnevich, A. A. (2021). Student perceptions of assessment feedback: A critical scoping review and call for research. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 33, 345-373. https://doi.org/10.1007/s11092-020-09331-x
Wanti, L., & Chastanti, I. (2023). Analysis of preparation in the independent curriculum implementation: Case study on IPAS learning. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 5(2), 250-258. https://doi.org/10.20527/bino.v5i2.15493
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .