Xây dựng và thử nghiệm bộ công cụ đánh giá năng lực thích ứng nghề nghiệp của giáo viên mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục

Các tác giả

  • Lê Thị Bích Ngọc Trường Đại học Hà Tĩnh

Tóm tắt

The context of fundamental and comprehensive innovation in education and training, together with the impact of the 4.0 Industrial Revolution and social changes, requires teachers not only to be good at their expertise and skills but also to have a number of other specialized competences to meet the requirements in the new context. The article analyzes the structure of preschool teachers' career adaptability competence to meet the requirements of educational innovation, thereby outlining the construction of a Toolkit consisting of 3 criteria and 39 indicators focusing on aspects of career adaptability of preschool teachers. The results of the reliability test show that the overall Cronbach's Alpha coefficient achieved for each criterion is within the allowable range from 0.6 to 0.9; the Corrected Item-Total Correlation coefficient of each criterion is greater than 0.3, indicating that the observed variables of each criterion are correlated with each other and affirm the reliability of those criteria. This is the basis for implementing a large-scale assessment of the career adaptability of preschool teachers, thereby proposing measures to develop career adaptability for this team, contributing to improving the quality of preschool education.

Tài liệu tham khảo

Chan, S. H. J., & Mai, X., (2015). The relation of career adaptability to satisfaction and turnover intentions. Journal of Vocational Behavior, 89, 130-139.

Đặng Xuân Hải, Lê Thái Hưng, Đỗ Thị Thu Hằng (2016). Thích ứng với sự thay đổi của cán bộ quản lí trường đại học trong bối cảnh đổi mới giáo dục hiện nay ở Việt Nam (Nghiên cứu trường hợp ở Đại học Quốc gia Hà Nội). Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, 32(3), 61-73.

Dương Thị Nga (2012). Phát triển năng lực thích ứng nghề cho sinh viên cao đẳng sư phạm. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên.

Ferguson-Patrick, K. (2011). Professional development of early career teachers: A pedagogical focus on cooperative learning. Issues in Educational Research, 21(2), 109-129.

Hartung, P. J., Porfeli, E. J., & Vondracek, F. W. (2008). Career Adaptability in Childhood. The Career Development Quarterly, 57(1), 63-74. https://doi.org/10.1002/j.2161- 0045.2008.tb00166.x

Heifetz, R. A., Linsky, M., & Grashow, A. (2009). The practice of adaptive leadership: Tools and Tactics for changing your organization and the world. Cambridge, MA: Harvard. Business Press.

Lê Ngọc Hòa (2017). Phát triển năng lực thích ứng nghề cho sinh viên trong dạy học ngành công nghệ kĩ thuật điện, điện tử. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Lê Thị Bích Ngọc (2023). Nghiên cứu đề xuất cấu trúc năng lực thích ứng nghề nghiệp của sinh viên ngành giáo dục mầm non. Tạp chí Giáo dục, 23(3), 54-59.

Lê Thị Bích Ngọc (2024). Cấu trúc năng lực thích ứng nghề nghiệp của sinh viên ngành giáo dục mầm non. Tạp chí Giáo dục, 24(14), 13-17.

Levin, H. M. (2015). The importance of adaptability for the 21st century. Society, 52(2), 136-141.

Vũ Phương Liên (2017). Xây dựng bộ công cụ đánh giá năng lực thích ứng nghề nghiệp của giáo viên mầm non. Tạp chí Giáo dục, 442, 15-22.

Đã Xuất bản

14.08.2024

Cách trích dẫn

Lê, T. B. N. (2024). Xây dựng và thử nghiệm bộ công cụ đánh giá năng lực thích ứng nghề nghiệp của giáo viên mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 9), 79–83. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2200

Số

Chuyên mục

Các bài báo