Tổ chức phát triển khung năng lực giảng viên đáp ứng định hướng phát triển trường đại học cho giai đoạn cụ thể dựa vào chu trình “EErAArPPrDCCrDr”

Các tác giả

  • Lê Bình Mỹ Trường Đại học Công nghệ Đồng Nai
  • Ngô Hải Chi Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

Organizing the development of the competence framework of lecturers plays an important role in improving training quality, scientific research and community service of the university according to different stages. The article has presented and analyzed the framework and proposed the process of organizing development of the competence framework of lecturers based on the Quality Improvement Cycle “EErAArPPrDCCrDr” in 04 steps, including organizing: (1) Establishment of the Subcommittee to develop the competency framework of the lecturer (EErAArPPrDDr); (2) Determine the work system that needs to be performed by the lecturer (EErAArPPrDDr); (3) Develop a list of required competencies of the lecturer (EErAArPPrDDr); and (4) Develop the required competency profile of the lecturer for a specific period (PPrDCCrDr) to meet changing requirements related to the training, scientific research, and community service programs of the university. The research results contribute to improve the quality of developing the lecturer staffs in implementing training, scientific research, and community service of the university.

Tài liệu tham khảo

Andrews, L. (2021). PDCA: Plan, Do, Check, Act. SensrTrx Sam.

Draganidis, F., & Mentzas, G. (2006). Competency based management: A review of systems and approaches. Information Management & Computer Security, 14(1), 51-64. https://doi.org/10.1108/09685220610648373

Haan, K. (2023). Strategic Human Resource Management. Forbes Media LLC.

Isniah, S., Hardi Purba, H., & Debora, F. (2020). Plan do check action (PDCA) method: Literature review and research issues . Jurnal Sistem Dan Manajemen Industri, 4(1), 72-81. https://doi.org/10.30656/jsmi.v4i1.2186

Knop, K., & Mielczarek, K. (2018). Using 5W-1H and 4M Methods to Analyse and Solve the Problem with the Visual Inspection Process - case study. MATEC Web of Conferences, 183, 03006. https://doi.org/10.1051/ matecconf/201818303006

MindTools (2021). SWOT Analysis - How to Develop a Strategy for Success. 12 MIND READ.

Nguyễn Tiến Hùng (2017). Phát triển khung năng lực của đội ngũ công chức, viên chức ngành Giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 142, 15-18.

Nguyễn Tiến Hùng (2022). Chu trình tổ chức cải tiến chất lượng liên tục “C-EPD” trong đảm bảo chất lượng cơ sở giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(09), 1-6.

Nguyễn Tiến Hùng (2023). Đề xuất khung lí thuyết về phát triển đội ngũ giảng viên trường đại học theo tiếp cận Quản lí nguồn nhân lực chiến lược dựa vào năng lực. Tạp chí Giáo dục, 23(8), 8-12.

Nguyễn Tiến Hùng (2024). Xu thế phát triển nội dung đào tạo sau đại học về Quản lí giáo dục. Hội thảo khoa học quốc tế “Quality Assurance of Application - Oriented Postgraduate Education International Experience and Practice in Vietnam”, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. NXB Khoa học Xã hội, tr 669-680.

Onoyase, A. (2017). Motivation and Job Performance of Lecturers of Tertiary Institutions in Nigeria: Implication for Counseling. World Journal of Educational Research, 4(2), 280-289. https://doi.org/10.22158/wjer.v4n2p280

Sinniah, S., Mamun, A. A., Salleh, M. F. M., Makhbul, Z. K. M., & Hayat, N. (2022). Modeling the significance of motivation on job satisfaction and performance among the academicians: the use of Hybrid Structural Equation Modeling-Artificial Neural Network Analysis. Frontiers in Psychology, 13, 1-14. https://doi.org/10.3389/ fpsyg.2022.935822

Spicer, A. (2009). Building a competency model: Screening Job Candidates for Desired Competencies Pays Off in Higher Sales and Lower Turnover. HR Magazine, 54(4), 34-36.

Wikipedia (2021). PEST analysis. https://en.wikipedia.org/wiki/PEST_analysis

WPEngine (2013). Understanding PEST Analysis with definitions and examples.

Đã Xuất bản

28.06.2024

Cách trích dẫn

Lê, B. M., & Ngô, H. C. (2024). Tổ chức phát triển khung năng lực giảng viên đáp ứng định hướng phát triển trường đại học cho giai đoạn cụ thể dựa vào chu trình “EErAArPPrDCCrDr”. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 7), 189–194. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2342

Số

Chuyên mục

Các bài báo