Quy trình phát triển đội ngũ hiệu trưởng trường trung học cơ sở theo tiếp cận vị trí việc làm đáp ứng yêu cầu phát triển giáo dục

Các tác giả

  • Lường Hồng Phong Trường Đại học Vinh
  • Ngô Hải Chi Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

Personnel development for the position of secondary school principal plays an important role in improving education quality to meet local and school educational development requirements in different stages. Based on the job position approach and the theory of competency-based strategic human resource management, this article presents, analyzes nature and proposes a 3-step process, starting with Planning and Resources development with sufficient quantity, structural appropriateness. The proposed process particularly aims to ensure quality through managing the development of the required competency framework of the principal prospective personnel (Step 1); and based on this, organizing the plan implementation through: Assessment; recruitment and selection, appointment, mobilization and dismissal; employment/activity management; and professional development of the personnel based on competencies (Step 2); finally, evaluating and giving feedback for improvement (Step 3). The research results contribute to improving the quality of principals to meet the requirements of secondary education development of localities and schools.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 14/2018/TT-BGDĐT ngày 20/7/2018 ban hành quy định chuẩn hiệu trưởng cơ sở giáo dục phổ thông.

Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 32/2020/TT-BGDĐT ngày 15/9/2020 ban hành Điều lệ trường trung học cơ sở, trường trung học phổ thông có nhiều cấp học.

Bộ GD-ĐT, Bộ Nội vụ (2015). Thông tư liên tịch số 22/2015/TTLT-BGDĐT-BNV ngày 16/9/2015 quy định mã số, tiêu chuẩn chức danh nghề nghiệp giáo viên trung học cơ sở công lập.

Dunggio, T. (2021). Work motivation on lecturer achievement: job satisfaction as mediating variables. Jurnal Manajemen - Fakultas Ekonomi Universitas Tarumanagara, 25(2), 312-327. https://doi.org/10.24912/jm.v25i2.742

Haan, K. (2023). Strategic Human Resource Management. Forbes Media LLC.

Half the Sky (2023). Job Title vs. Job Position Understanding the Differences. https://www.halftheskyasia.com/blog/2023/02/job-title-vs-job-position-understanding-the-differences

Indeed (2022). What Is Resource Mobilization and Why Is It Important?. Indeed Editorial Team.

Lodhi, I. S., & Ghias, F. (2019). Professional Development of the University Teachers: An Insight into the Problem Areas. Bulletin of Education and Research, 41(2), 207-214.

MindTools (2021). SWOT Analysis - How to Develop a Strategy for Success. 12 MIND READ.

Nguyễn Tiến Hùng (2014). Quản lí nguồn nhân lực chiến lược dựa vào năng lực. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 110, 1-4.

Nguyễn Tiến Hùng (2017). Phát triển khung năng lực của đội ngũ công chức, viên chức ngành giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 142, 15-18.

Nguyễn Tiến Hùng (2022). Chu trình tổ chức cải tiến chất lượng liên tục “C-EPD” trong đảm bảo chất lượng cơ sở giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(9), 1-6.

Nguyen, T.-H., James, F., Chu, X.-D., Luong, T.-V.-H., Pham, Q.-T., & Dinh, V.-H. (2021). Management of Primary Teachers according to the Approach of Competency-based Human Resources Management. Addaiyan Journal of Arts, Humanities and Social Sciences, 3(6), 93-116.

Rahmalia, I. (2019). Lecturer’s motivational strategies in teaching English. Linguistic, English Education and Art (LEEA) Journal, 3(1), 120-131. https://doi.org/10.31539/leea.v3i1.954

University of California (2017). SMART Goals: A How to Guide. University of California.

Victor, A. A. (2017). Comparative study of staff welfare administration in public and private secondary schools in Akoko North-West Local Government area of Ondo State, Nigeria. Social Science Research Network. https://doi.org/10.2139/ssrn.3057935

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.08.2024

Cách trích dẫn

Lường, H. P., & Ngô, H. C. (2024). Quy trình phát triển đội ngũ hiệu trưởng trường trung học cơ sở theo tiếp cận vị trí việc làm đáp ứng yêu cầu phát triển giáo dục. Tạp Chí Giáo dục, 24(15), 30–35. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2108

Số

Chuyên mục

Các bài báo