Sự hài lòng về công việc của giảng viên trong bối cảnh tự chủ tài chính của một số trường đại học khối kinh tế trên địa bàn thành phố Hà Nội
Tóm tắt
In the context of financial autonomy becoming a popular and urgent trend for universities in Vietnam, understanding the impact of this policy on lecturer satisfaction is critical. This paper aims to explore the impact of financial autonomy on lecturer satisfaction at some universities of economics in Hanoi City through the use of a qualitative research method by interviewing 10 experts and a quantitative research method with data collected from 250 lecturers through a survey, of which 228 responses were valid. The results indicate that financial autonomy positively affects lecturers' job satisfaction, particularly through factors such as budget allocation for training, salary and benefits decisions, and public asset management. This study is to provide a scientific basis to help universities adjust their financial management strategies to improve faculty satisfaction and engagement.
Tài liệu tham khảo
Alonderience, R., & Majauskaite, M. (2016). Job satisfaction among university academic staff: Factors influencing the level of job satisfaction. Higher Education Quarterly, 70(1), 100-121.
Đào Trọng Thi (2020). Nghiên cứu mô hình đại học tự chủ và các giải pháp tăng quyền tự chủ, tự chịu trách nhiệm của các cơ sở giáo dục đại học tại Việt Nam giai đoạn 2018-2025, tầm nhìn 2030. Chương trình Khoa học và Công nghệ cấp Quốc gia giai đoạn 2016-2020 “Nghiên cứu phát triển khoa học giáo dục đáp ứng yêu cầu đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục Việt Nam”.
Lê Ngọc Hùng (2019). Tự chủ đại học: Khái niệm và chính sách giáo dục ở Việt Nam. https://www.tapchicongsan.org.vn/web/guest/nghien-cu/-/2018/54388/tu-chu-dai-hoc--khai-niem-va-chinh-sach-giao-duc-o-viet-nam.aspx/
Mahmood, A., Pratama, R., & Siregar, M. (2021). A study on job satisfaction: A review of theoretical models. International Journal of Human Resource Management, 11(4), 245-260.
Nguyễn Anh Tuấn (2024). Tự chủ tài chính trong các trường đại học của Việt Nam: Thực trạng và những khuyến nghị. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(3), 9-14.
Pratama, R., Mahmood, A., & Siregar, M. (2021). Understanding the concept of satisfaction: A psychological perspective. Journal of Psychological Studies, 15(2), 123-134.
Ramlawati, L., Saputra, N., & Purnomo, H. (2021). Factors affecting job satisfaction among university lecturers: A comprehensive review. Journal of Educational Administration, 19(2), 90-105. http://dx.doi.org/10.21776/ ub.jam.2022.020.03.12
Shila, J. M., & Sevilla, A. V. (2015). The influence of teachers' job satisfaction on their organizational commitment: An Indian context. International Journal of Education and Management Studies, 5(1), 53-57.
Trần Khánh Đức (2014). Giáo dục và phát triển nguồn nhân lực trong thế kỉ XXI. NXB Giáo dục.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .