Mức độ biểu hiện áp lực trong hoạt động kiểm tra, đánh giá của học sinh: Nghiên cứu tại một số trường trung học cơ sở tỉnh Phú Thọ
Tóm tắt
Pressure refers to a psychological reaction of an individual when affected by any environmental condition that brings positive or negative interactions to the individual. In the context of innovation with the 2018 General Education Curriculum, secondary school students have experienced certain pressures when facing new testing and assessment methods. The results of a survey on the current levels of pressure among students in some secondary schools in Phu Tho province show that students have a moderate level of pressure, but there is no uniformity between students in different regions. Accordingly, the article makes some recommendations to reduce testing and assessment pressure for students, helping to improve their learning efficiency. By synchronously implementing recommendations and joining the forces of family, school and society in caring for students, it will reduce pressure in studying and taking exams, promoting students' learning capacity in the context of current educational innovation.
Tài liệu tham khảo
Gatchel, R. J., & Baum, A. (1983). An introduction to health psychology. Addison - Wessley.
Lazarus, R. S. (1976). Patterns of adjustment. New York: McGraw-Hill.
Lazarus, R. S., DeLongis, A., Folkman, S., & Gruen, R. (1985). Stress and adaptational outcomes: The problem of confounded measures. American Psychologist, 40(7), 770-779. https://doi.org/10.1037/0003-066X.40.7.770
Lê Minh Nguyệt, Ngô Thị Hạnh, Nguyễn Phương Linh (2018). Áp lực gây căng thẳng tâm lí ở học sinh trung học cơ sở. Kỉ yếu Hội thảo khoa học Tâm lí học đường quốc tế lần thứ 6: Vai trò của Tâm lí học trường học trong việc đảm bảo sức khoẻ tâm lí cho học sinh và gia đình, tr 404-417. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Quang Uẩn (2003). Tâm lí học đại cương. NXB Đại học Sư phạm.
Sarita & Sonia (2015). Academic Stress among Students: Role and Responsibilities of Parents. International Journal of Applied Research, 1(10), 385-388.
Stankovska, G., Dimitrovski, D., Angelkoska,S., Ibraimi, Z., & Uka,V. (2018). Emotional Intelligence, Test Anxiety and Academic Stress among University Students. Bulgarian Comparative Education Society,16, 16-22.
Triệu Thị Đào, Vũ Văn Du, Đặng Đức Nhu (2018). Một số yếu tố liên quan đến stress của sinh viên cuối năm thứ 3 sau khi đi lâm sàng tại bệnh viện ở Trường Đại học Y Hà Nội năm 2016. Tạp chí Y dược lâm sàng 108, 13(1), 55-61.
Vũ Dũng (2008). Từ điển Tâm lí học. NXB Từ điển Bách khoa.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .