Tổ chức dạy học ngoài lớp nhằm phát triển năng lực tìm hiểu môi trường xung quanh cho học sinh trong dạy học môn Tự nhiên và Xã hội 3
Tóm tắt
Teaching outside the classroom is one of the effective teaching methods according to the 2018 General Education Program to develop students' competence. In particular, the task of teachers is to focus on learning forms in terms of space, location, time, content, and experiential activities so that students can think proactively, positively, and creatively. The article presents some bases for focusing on research on organizing teaching forms outside the classroom to develop the competence to learn about the surrounding natural environment for students in teaching natural and social subjects in grade 3 through 2 lessons in the Natural and Social Sciences 3. The experimental results built by the group of authors show that the proposed organization of teaching outside the classroom is feasible, appropriate, and effective. The research results have practical significance, meeting the requirements of teaching innovation to develop the competence of primary school students today.
Tài liệu tham khảo
Behrendt, M., & Franklin, T. (2014). A review of research on school field trips and their value in education. International Journal of Environmental and Science Education, 9(3), 235-245.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tự nhiên và Xã hội (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Đỗ Tùng, Hoàng Công Kiên (2020). Áp dụng mô hình lớp học đảo ngược trong dạy học trực tuyến tại Trường Đại học Hùng Vương. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Trường Đại học Hùng Vương, 19(2), 37-45.
Dương Huy Cẩn (2020). Chương trình các môn Tự nhiên và Xã hội, Khoa học, Lịch sử và Địa lí ở tiểu học trong Chương trình giáo dục phổ thông mới. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 10(1), 20-25.
Larsen, C., Walsh, C., Almond, N., & Myers, C. (2017). The “real value” of field trips in the early weeks of higher education: the student perspective. Educational Studies, 43(1), 110-121.
Lê Thị Cẩm Lệ (2023). Phát triển năng lực tìm hiểu môi trường xung quanh trong môn Tự nhiên và Xã hội thông qua hoạt động trải nghiệm cho học sinh lớp 2. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 1(296), 84-86.
Nguyễn Trọng Đức, Bùi Thị Nhiệm (2023). Tích hợp giáo dục bảo vệ môi trường trong dạy học môn Tự nhiên và Xã hội ở cấp tiểu học. Tạp chí Giáo dục, 23(7), 30-35.
Nundy, S. (2001). Raising achievement through the environment: A case for fieldwork and field centres. National Association of Field Studies Officers, Peterborough.
Trà Thị Kiều Loan (2011). Vấn đề đổi mới phương pháp dạy học cấp tiểu học và một số giải pháp về mặt quản lí. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 28, 146-153.
Vũ Văn Hùng (tổng chủ biên, 2022), Nguyễn Thị Thấn (chủ biên), Phan Thanh Hà, Đào Thị Hồng, Nguyễn Hồng Liên, Nguyễn Thị Thanh Thuỷ. Tự nhiên và Xã hội 3, Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống. NXB Giáo dục Việt Nam.
Waite, S., & Davis, B. (2007). The contribution of free play and structured activities in ForestSchool to learning beyond cognition. Learning beyond cognition.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .