Mô phỏng hệ dao động một bậc tự do bằng phần mềm MATLAB ứng dụng trong giảng dạy cho sinh viên khối ngành Kĩ thuật tại Trường Đại học Kiên Giang

Các tác giả

  • Đỗ Lê Bình Trường Đại học Kiên Giang
  • Đỗ An Khang Trường Đại học Kiên Giang
  • Trần Tuấn Huy Trường Đại học Kiên Giang

Tóm tắt

The oscillation problem is a common topic in several courses within the engineering curriculum at the undergraduate level. Teaching, learning, and researching technical oscillation concepts require either oscillation practice equipment or an intuitive oscillation simulation tool. This paper presents the application of programming techniques in Matlab software to design a simulation program for a single-degree-of-freedom oscillatory system. The simulation program is designed with a user-friendly interface and it is utilized in teaching oscillation-related content in courses such as Applied Mechanics, Vibration and Noise, and Structural Dynamics, contributing to enhancing the teaching effectiveness for engineering students at Kien Giang University.

Tài liệu tham khảo

Abu-Taieh, E. (2019). Introductory Chapter: Simulation and Modeling. In Simulation Modelling Practice and Theory (p. 3). IntechOpen.

Brigas, C. J. (2019). Modeling and simulation in an educational context: Teaching and learning sciences. Research in Social Sciences and Technology, 4(2), 1-12.

Craig. S. L (2022). Learning to Program with MATLAB: Building GUI Tools. John Wiley & Sons.

Đỗ Lê Bình, Nguyễn Thiện Nhân (2022). Thiết kế phần mềm tính toán nội lực khung phẳng theo phương pháp phần tử hữu hạn bằng ngôn ngữ lập trình Matlab và ứng dụng Matlab GUI. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Đà Nẵng, 20, 54-58.

Ericson, T. M. (2021). Lessons for Effective Use of MATLAB and Simulink to Explore Advanced Topics: Application in a Vibrations Course. In 2021 ASEE Virtual Annual Conference Content Access.

Ferns, S. J., Rowe, A. D., & Zegwaard, K. E. (2022). Advances in research, theory and practice in work-integrated learning. Taylor & Francis.

Jasti, N. V. K., Kota, S., & PB, V. (2021). An impact of simulation labs on engineering students' academic performance: a critical Investigation. Journal of Engineering, Design and Technology, 19(1), 103-126.

Liu, Y. (2020). Implementation of MATLAB/Simulink into a vibration and control course for mechanical engineering students. Paper presented at the Proceedings of the ASEE SE Section Annual Conference.

Ngô Tứ Thành (2008). Phương pháp mô phỏng trong giảng dạy các chuyên ngành kĩ thuật. Tạp chí Phát triển khoa học và công nghệ, Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh, 11(10), 114-125.

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Đỗ, L. B., Đỗ, A. K., & Trần, T. H. (2024). Mô phỏng hệ dao động một bậc tự do bằng phần mềm MATLAB ứng dụng trong giảng dạy cho sinh viên khối ngành Kĩ thuật tại Trường Đại học Kiên Giang. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 136–141. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2593

Số

Chuyên mục

Các bài báo