Vận dụng phương pháp dạy học dự án trong giảng dạy cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non trình độ đại học

Các tác giả

  • Đào Thị My Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Phạm Thị Huyền Học viện Quản lí Giáo dục

Tóm tắt

Project-based teaching is a positive teaching trend, contributing to innovating teaching methods, making learning content more meaningful, arousing interest in learners, and creating a favorable environment for learners to practise and develop; promote learners' positivity, self-reliance, initiative, and creativity; helps learners develop communication and teamwork skills... The article presents some theoretical issues about project-based teaching, thereby applying this method to teaching modules for students majoring in Early Childhood Education in the lessons and in the assessment at the end of the module. With a 3-step design: project opening, project implementation, project closing, at each step, the tasks of lecturers and students are specifically and clearly defined. At the same time, the article also provides rubrics for end-of-module evaluation according to project-based teaching. Project-based teaching contributes to converting students' learning methods from passive to active, which is the goal in preschool teacher training that training institutions are aiming for.

Tài liệu tham khảo

Bahodirovich, O. J., & Romilovich, B. R. (2021). Project for training professional skills for future teachers of technological education. Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal, 139-150.

Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skills for the future. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 83, 39-43.

Đỗ Hương Trà (2007). Dạy học dự án và tiến trình thực hiện. Tạp chí Giáo dục, 157, 16-18.

Hujjatusnaini, N., Corebima, A. D., Prawiro, S. R., & Gofur, A. (2022). The effect of blended project-based learning integrated with 21st-century skills on pre-service biology teachers' higher-order thinking skills. Journal Pendidikan IPA Indonesia, 11(1), 104-118.

Lê Khoa (2016). Vận dụng phương pháp dạy học tập dự án trong dạy học kiến thức về sản xuất và sử dụng điện năng cho học sinh trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên.

Lin, K. Y., Wu, Y. T., Hsu, Y. T., & Williams, P. J. (2021). Effects of infusing the engineering design process into STEM project-based learning to develop preservice technology teachers’ engineering design thinking. International Journal of STEM Education, 8, 1-15.

Nguyễn Thị Bích Huệ, Trần Thị Thuỷ, Nguyễn Thị Nga (2020). Áp dụng phương pháp dạy học theo dự án trong giảng dạy tiếng Nhật ở Khoa Tiếng Nhật tại Trường Đại học Ngoại thương. Tạp chí Quản lí và Kinh tế quốc tế, 130(5), 50-61.

Phạm Mạnh Thắng (2018). Vận dụng phương pháp dạy học theo dự án đối với môn Giáo dục Công dân khối 11 tại Trường Trung học Thực hành - Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 15(1), 162-172.

Phạm Thị Hồng Tú, Dương Thị Hường, Cao Phương Thảo (2024). Tổ chức thực hiện các dự án học tập để phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh trong dạy học chuyên đề học tập Sinh học 11. Tạp chí Giáo dục, 24(8), 28-33.

Phạm Thị Huyền (2022). Áp dụng mô hình dạy học đảo ngược trong giảng dạy các học phần lí thuyết ở trường đại học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(S3), 36-40.

Trịnh Văn Biểu, Phan Đồng Châu Thủy, Trịnh Lê Hồng Phương (2011). Dạy học dự án - từ lí luận đến thực tiễn. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 28, 3-12.

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Đào, T. M., & Phạm, T. H. (2024). Vận dụng phương pháp dạy học dự án trong giảng dạy cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non trình độ đại học. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 142–146. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2595

Số

Chuyên mục

Các bài báo