Thực trạng thiết kế và sử dụng dự án học tập trong dạy học chủ đề “Hình học và đo lường” (Toán 4) ở một số trường tiểu học tỉnh Lâm Đồng
Tóm tắt
Project-based learning has been recognized as a teaching method that brings many benefits to both teachers and students. Through learning projects, students will participate in the process of self-discovery of knowledge in an active and creative way. However, the implementation of learning projects in teaching Mathematics for 4th grade students still faces many challenges. Using the method of investigation and mathematical statistics, this study analyzes the current status of designing and using learning projects in teaching the topic “Geometry and Measurement” (Math 4). Data were collected from 18 teachers who are directly teaching 4th graders and 600 4th graders in four primary schools in Da Lat City, Lam Dong Province. The results show that, despite being aware of the important role of learning projects, teachers still encounter many difficulties in designing and implementing learning projects. The results will be an important practical basis for orientations to improve the effectiveness of applying learning projects in teaching Mathematics in general, and the topic “Geometry and Measurement” in particular for 4th grade students.
Tài liệu tham khảo
Afriana, J., Permanasari, A., & Fitriani, A. (2016). Project based learning integrated to STEM to enhance elementary school’s students scientific literacy. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 5(2), 261-267. https://doi.org/10.15294/ jpii.v5i2.5493
Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skills for the future. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 83(2), 39-43. https://doi.org/10.1080/00098650903505415
Gabel, D. L. (1993). Handbook of research on Science teaching and learning project. New York, NY: Macmillan Publishing Company. Kaldi, S., Filippatou, D., & Govaris, C. (2011). Project-based learning in primary schools: Effects on pupils’ learning and attitudes. Education, 39(1), 35-47. https://doi.org/10.1080/03004270903179538
Kokotsaki, D., Menzies, V., & Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267-277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733
Krajcik, J. S., & Blumenfeld, P. C. (2014). Project-based learning (2nd ed.). In R. K. Sawyer (Ed.), The learning sciences (pp. 275-297). Cambridge University Press.
Lazić, B. D., Knežević, J. B., & Maričić, S. M. (2021). The influence of project-based learning on student achievement in elementary mathematics education. South African Journal of Education, 41(3), 1-10. https://doi.org/10.15700/saje.v41n3a1909
Lee, J. S., & Galindo, E. (2021). Project-based Learning in elementary classrooms: Making mathematics come alive. Association Drive, Reston.
Lê Thục Anh (2022). Tổ chức dạy học dự án cho sinh viên theo định hướng phát triển năng lực nghiên cứu khoa học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 12, 12-16.
Nguyễn Ngọc Trang (2017). Dạy học dựa vào dự án trong đào tạo công nghệ thông tin trình độ cao đẳng với sự hỗ trợ của elearning. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Phạm Thị Hồng Tú, Dương Thị Hường, Cao Phương Thảo (2024). Tổ chức thực hiện các dự án học tập để phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh trong dạy học chuyên đề học tập Sinh học 11. Tạp chí Giáo dục, 24(8), 28-33.
Phan Thanh Hà (2016). Dạy học dựa vào dự án ở lớp 4-5 cấp tiểu học. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Rehman, N., Zhang, W., Mahmood, A., Fareed, M. Z., & Batool, S. (2023). Fostering twenty-first century skills among primary school students through math project-based learning. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 424. https://doi.org/10.1057/s41599-023-01914-5
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .