Phát triển năng lực tư duy và lập luận toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề “Xác suất có điều kiện” (Toán 12)

Các tác giả

  • Cao Thị Hà Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Tạ Công Sơn Trường Đại học Khoa học Tự nhiên - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Phạm Đình Tùng Trường Đại học Khoa học Tự nhiên - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

According to the 2018 General Education Curriculum for Mathematics, mathematical thinking and reasoning competency is one of the five mathematical competencies that need to be formed and developed for students in teaching Mathematics. In the 12th grade Mathematics syllabus, “Conditional probability” is a new and challenging content for students. However, as long as teachers employ appropriate teaching methods, there are plenty of opportunities to develop components of mathematical competency for students. The study specifically describes the manifestations of students' mathematical thinking and reasoning competency and proposes some measures to develop this competency for students in teaching the topic “Conditional probability”. In order for the teaching process to develop students' mathematical thinking and reasoning competency effectively, teachers need to identify specific manifestations of competency in each specific teaching content, thereby choosing appropriate teaching activities as well as teaching forms and methods.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Cox, D. R., & Efron, B. (2017). Statistical thinking for 21st century scientists. Science Advances, 3(6), e1700768.

Đỗ Đức Thái (chủ biên, 2024). Toán 12 (tập 2). NXB Đại học Sư phạm.

Gonzalez, A., Gallego-Sanchez, I., Gavilan-Izquierdo, J. M., & Puertas, M. L. (2021). Characterizing Levels of Reasoning in Graph Theory. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 17(8). https://doi.org/10.29333/ejmste/11020

Lê Thị Hoài Châu (chủ biên, 2024). Toán 12 (tập 2). NXB Đại học Huế.

Mumcui, H. Y., & Akturk, T. (2017). An analysis of the reasoning skills of pre-service teachers in the context of mathematical thinking. European Journal of Education Studies, 3(5), 225-254.

Nguyễn Dương Hoàng, Nguyễn Thị Ngọc Hạnh (2023). Một số biện pháp phát triển năng lực tư duy và lập luận cho học sinh lớp 12 thông qua dạy học thể tích khối đa diện. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 12(02S), 38-47. https://doi.org/10.52714/dthu.12.02S.2023.1082

Nguyễn Thị Kiều Nga (2024). Một số biện pháp phát triển năng lực tư duy và lập luận toán học cho học sinh trong dạy học giải các bài toán chủ đề “Đa thức” ở trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, 24(12), 6-10.

Phạm Thị Kim Châu (2022). Phát triển năng lực tư duy và lập luận toán học cho học sinh lớp 4 thông qua dạy học môn Toán. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 12(01S), 46-55.

Qomariyah, S., & Darmayanti, R. (2023). Development of High School Students' Mathematical Reasoning Ability Instruments on Three Dimension Material. Journal of Mathematics and Science Education, 11(1), 249-260.

Tống Đình Quỳ (2004). Giáo trình xác suất thống kê. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.12.2024

Cách trích dẫn

Cao, T. H., Tạ C. S., & Phạm Đình T. (2024). Phát triển năng lực tư duy và lập luận toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề “Xác suất có điều kiện” (Toán 12). Tạp Chí Giáo dục, 24(24), 53–58. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2683

Số

Chuyên mục

Các bài báo