Vận dụng mô hình lớp học đảo ngược nhằm phát triển năng lực tư duy phản biện cho học sinh trong dạy học Sinh học 10

Các tác giả

  • Phạm Thị Như Quỳnh Trường Đại học Vinh
  • Nguyễn Thị Kim Thanh Trường THPT Vĩnh Hưng, tỉnh Long An

Tóm tắt

The flipped classroom model has emerged as an effective teaching approach, allowing students to engage in self-directed learning at home and participate in interactive discussions in class. While research on this model's impact on critical thinking has increased, its application in biology teaching in high school remains limited. Our study shows that biology teachers often overlook the development of critical thinking skills in their students and student’s critical thinking capacity is still underdeveloped. Additionally, we propose a modified flipped classroom model that enhances critical thinking aspects such as interpretation, analysis, reasoning, evaluation, and self-regulation. Our tested model has proven effective, with students in the experimental group achieving higher scores than those in the control group. These results indicate that the flipped classroom model can significantly enhance students' critical thinking skills and suggest the need for its broader application in other subjects to systematically cultivate these skills.

Tài liệu tham khảo

Alec Fisher (2001). Critical thinking, An Introduction. Cambridge University Press, United Kingdo.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT). Bùi Ngọc Quân (2021). Bàn về tư duy phản biện. Tạp chí Triết học, 1(365), 77-84.

Dehghanzadeh, S., & Jafaraghaee, F. (2018). Comparing the effects of traditional lecture and flipped classroom on nursing students' critical thinking disposition: A quasi-experimental study. Nurse Education Today, 71, 151-156. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.09.027

Dương Thị Hoàng Oanh, Nguyễn Xuân Đạt (2005). Giáo trình Tư duy biện luận ứng dụng. NXB Đại học Quốc gia TP. Hồ Chí Minh

Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The Internet and Higher Education, 7(2), 95-105.

Howell, R. A. (2021). Engaging students in education for sustainable development: The benefits of active learning, reflective practices and flipped classroom pedagogies. Journal of Cleaner Production, 325, 129318. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.129318

Lê Tấn Huỳnh Cẩm Giang (2011). Hiểu biết về Tư duy phản biện. Viện nghiên cứu giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Lopes, A. P., & Soares, F. (2018). Perception and performance in a flipped Financial Mathematics classroom. International Journal of Management Education, 16(1), 105-113. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2018.01.001

Marks D. B. (2015). Flipping the Classroom: Turning an Instructional Methods Course Upside Down. Journal of College Teaching and Learning, 12(4), 241-248.

Olakanmi E. E., (2016). The Effects of a Flipped Classroom Model of Instruction on Students’ Performance and Attitudes Towards Chemistry. Journal of Science Education and Technology, 26(1), 127-137.

Phạm Thị Như Quỳnh, Nguyễn Võ Thanh Kiều (2024). Sử dụng học liệu số để phát triển năng lực công nghệ thông tin cho học sinh trong dạy học Sinh học tế bào, môn Sinh học 10. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Vinh, 53(1C), 86-97.

Robert, H. E. (2003). Critical thinking Assessment, Critical thinking Assesmen. Theory into Practice Number 3.

Rodríguez, G., Díez, J., Pérez, N., Baños, J. E., & Carrió, M. (2019). Flipped classroom: Fostering creative skills in undergraduate students of health sciences. Thinking Skills and Creativity, 33, 100575. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.10057

Staker, H., & Horn, M. B. (2012). Classifying K-12 blended learning. San Mateo, CA: Innosight Institute.

Syakdiyah, H., Wibawa, B., & Muchtar H. (2018). The effectiveness of flipped classroom in high school Chemistry Education. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 434, 012098. https://doi.org/10.1088/1757-899x/434/1/012098.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.12.2024

Cách trích dẫn

Phạm T. N. Q., & Nguyễn T. K. T. (2024). Vận dụng mô hình lớp học đảo ngược nhằm phát triển năng lực tư duy phản biện cho học sinh trong dạy học Sinh học 10. Tạp Chí Giáo dục, 24(24), 59–64. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2684

Số

Chuyên mục

Các bài báo