Xu hướng công bố nghiên cứu về hiệu quả hoạt động của thư viện trong trường đại học tại các nước mới nổi khu vực châu Á: Phân tích thư mục từ cơ sở dữ liệu Scopus

Các tác giả

  • Đào Thị Uyên Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

University libraries are an integral component of higher education institutions, greatly contributing to the success of scientific research, teaching and learning. This study fully demonstrates the publication situation of research on the performance of university libraries in a number of emerging countries in Asia, including Vietnam. Mining the data source from the Scopus database and using VOSviewer bibliographic analysis software for analyzing, evaluating and reviewing the international publication on university library efficiency. The research identifies research trends that focus on personalization for librarians as well as users, the establishment of selective service frameworks to promote the quality of library services. It is noteworthy that international scientific publications in Vietnam are still modest. As a result, the author provides an overview of as well as lessons learnt from countries with many international publications on university libraries. The article not only offers valuable insights but also suggests strategic directions to enhance the role and efficiency of university libraries in emerging countries, particularly Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2007). Quyết định số 65/2007/QĐ-BGDĐT ngày 01/11/2007 ban hành quy định về tiêu chuẩn đánh giá chất lượng giáo dục trường đại học.

Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 17/2021/TT-BGDĐT ngày 22/6/2021 về chuẩn chương trình đào tạo; xây dựng, thẩm định và ban hành chương trình đào tạo các trình độ của giáo dục đại học.

Lê Quỳnh Chi (2014). Thư viện đại học góp phần nâng cao chất lượng đào tạo. Tạp chí Thư viện Việt Nam, 6, 29-32.

Nguyễn Thị Thưa, Lương Đình Hải, Phạm Hùng Hiệp (2024). Phân tích kết quả công bố quốc tế của 23 cơ sở giáo dục đại học tự chủ ở Việt Nam giai đoạn 2010-2020 trên cơ sở dữ liệu Scopus. Tạp chí Giáo dục, 24(10), 1-5.

Okunlaya, R. O., Syed, A. N., & Alias, R. A. (2022). Artificial intelligence (AI) library services innovative conceptual framework for the digital transformation of university education. Library Hi Tech, 40(6), 1869-1892.

Quốc hội (2019). Luật Thư viện. Luật số 46/2019/QH14, ban hành ngày 21/11/2019.

Sa'Ari, H., Goulding, A., & Sahak, M. D. (2023). Can academic librarians as data scientists revolutionize user-centric e-learning? Proceedings of the European Conference on e-Learning (ECEL), 295-304. https://doi.org/10.34190/ ecel.23.013

Zainal, H., Amanullah, S. W., Ibrahim, S., & Abdullah, H. (2023). Cultivating open science: A quantitative exploration of leadership practices in Malaysian academic libraries. Malaysian Journal of Library & Information Science, 28(3), 113-128. https://doi.org/10.22452/mjlis.vol28no3.8

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.01.2025

Cách trích dẫn

Đào, T. U. (2025). Xu hướng công bố nghiên cứu về hiệu quả hoạt động của thư viện trong trường đại học tại các nước mới nổi khu vực châu Á: Phân tích thư mục từ cơ sở dữ liệu Scopus. Tạp Chí Giáo dục, 25(01), 7–12. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2707

Số

Chuyên mục

Các bài báo