Viết sáng tạo và đề xuất một số kĩ thuật viết sáng tạo đoạn văn nêu ý kiến ở tiểu học

Các tác giả

  • Đỗ Xuân Thảo Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Ma Thị Diệp Linh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

There are many levels in creative writing. In elementary school, it includes writing descriptive essays, simple stories, writing to express opinions, to comment and evaluate a story, a meaningful event in life, or a character in the story, etc. At the higher levels of education, writing essays is to express opinions on issues arising in academia, in nature and society. In today's competitive academic landscape, many universities are placing a strong emphasis on creative writing as a factor in student selection. Therefore, it is crucial for students to start practicing creative writing from a young age in order to achieve success in the future and become well-rounded global citizens. Based on the understanding of creativity theories and the characteristics of opinion writing, the article presents some creative writing techniques for opinion writing in primary schools. These techniques aim to improve the quality of text creation in primary school in general and the quality of opinion writing in particular.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018 TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Brookes, I., & Marshall, M. (2004). Good writing guide. Harap Publishers.

Đỗ Xuân Thảo, Phan Thị Hồ Điệp (2023). Chiến thuật viết văn tiểu học (tập 3). NXB Đại học Sư phạm.

Đỗ Ngọc Thống, Đỗ Xuân Thảo, Phan Thị Hồ Điệp, Lê Phương Nga (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Tiếng Việt ở tiểu học. NXB Đại học Sư phạm.

Hoàng Phê (chủ biên, 2003). Từ điển tiếng Việt. Trung tâm Từ điển ngôn ngữ - Viện Khoa học xã hội Việt Nam.

Nguyễn Trọng Hoàn (2016). Kĩ năng tư duy sáng tạo trong dạy học ngữ văn. Tạp chí Giáo dục, 391, 1-5.

Trần Thị Hiền Lương (2010). Phát triển kĩ năng viết sáng tạo cho học sinh phổ thông. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Vũ Trọng Đông (2024). Xây dựng đề bài viết văn kể chuyện sáng tạo trong dạy học tiếng Việt ở tiểu học. Tạp chí Giáo dục, 24(20), 7-12.

Vưgôtxki, L. X. (2002). Trí tưởng tượng và sáng tạo ở lửa tuổi thiếu nhi. NXB Văn hóa Dân tộc.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.01.2025

Cách trích dẫn

Đỗ, X. T., & Ma, T. D. L. (2025). Viết sáng tạo và đề xuất một số kĩ thuật viết sáng tạo đoạn văn nêu ý kiến ở tiểu học. Tạp Chí Giáo dục, 25(01), 19–23. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2709

Số

Chuyên mục

Các bài báo