Các yếu tố tác động đến ý định “Du học bán phần” bậc đại học: Trường hợp nghiên cứu về nhận thức của học sinh trung học phổ thông ở một số tỉnh thuộc khu vực Đồng bằng sông Cửu Long

Các tác giả

  • Nguyễn Lý Kiều Chinh Trường Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh - Phân hiệu Vĩnh Long

Tóm tắt

Enrolling in an inter-university transfer program is a suitable form of studying abroad in the current situation of the Covid-19 pandemic. A better understanding of the factors that contribute to or hinder intention to study abroad is important for increasing student engagement. The purpose of this paper is to determine the factors affecting the intention of studying abroad and the level of impact of each factor. Through the survey results of 288 high school students studying in some provinces in Mekong Delta, the main data analysis methods used include Cronbach’s Alpha test, exploratory factor analysis (EFA), confirmatory factor analysis (CFA), and linear structural model (SEM) have identified three factors affecting the intention to study abroad, including (1) attitude, (2) influence, (3) risk.

Tài liệu tham khảo

Ajzen (1991). The theory of planed behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.

Booker, R. (2001). Differences between applicants and non - applicants relevant to the decision to apply to study abroad. (Unpublished doctoral dissertation). University of Missouri, Columbia, MO.

Chieffo, L. P. (2000). Determinants of student participation in study abroad programs at the University of Delaware: A quantitative study. Unpublished doctoral dissertation. University of Delaware, Newark, DE.

Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008). Phân tích dữ liệu với SPSS (tập 2). NXB Hồng Đức.

Kasravi, J. (2009). Factors influencing the decision to study abroad for students of color: Moving beyond the barriers. Unpublished doctoral dissertation, University of Minnesota, Minneapolis, MN.

Loberg, L. (2012). Exploring factors that lead to participation in study abroad (Doctoral dissertation). Retrieved from University of California eScholarship (Item 6jg575sg).

Lozano, J. E. (2008). Exploring students’ decisions regarding studying abroad: A study of private university students in south Texas. Dissertation Abstracts International, 69(03). (UMI No. 3305622).

Miller, L. R. (2004). Undergraduate participation in study abroad, internship, and research programs: Cultural capital variables. Doctoral dissertation, University of California, Los Angeles. Dissertation Abstracts International, 65(11), 4129.

Nguyễn Đình Thọ (2011). Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh. NXB Lao động - Xã hội.

Peterson, D. L. (2003). The decision to study abroad: Contributing factors and implications for communication strategies. Unpublished doctoral dissertation, Michigan State University, East Lansing, MI.

Phan Anh Tú, Trịnh Thúy Hằng (2016). Ý định du học sau khi tốt nghiệp của sinh viên các ngành kinh tế, Trường Đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 46, 122-129.

Rashidah, M., & Rambely, N. A. S. (2016). Studying abroad: Malay students attitude towards the UK education system and personal adjustment. Proceeding of ICECRS, 479-492.

Shirley, S. (2006). The gender gap in post-secondary study abroad: Understanding and marketing to male students. (Unpublished doctoral dissertation). University of North Dakota, Grand Forks, SD.

Toncar, Mark F., Jane S. Reid, & Cynthia E. Anderson (2006). Perceptions and Preferences of Study Abroad, Journal of Teaching in International Business, 17, 61-80.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.11.2021

Cách trích dẫn

Nguyễn , L. K. C. (2021). Các yếu tố tác động đến ý định “Du học bán phần” bậc đại học: Trường hợp nghiên cứu về nhận thức của học sinh trung học phổ thông ở một số tỉnh thuộc khu vực Đồng bằng sông Cửu Long. Tạp Chí Giáo dục, 513(1), 39–44. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/274

Số

Chuyên mục

Các bài báo