Phát triển văn hóa chất lượng dạy học dựa vào chu trình cải tiến chất lượng “(CCr-EEr)AArPPrDDr”

Các tác giả

  • Vũ Thị Thanh Loan Công ty cổ phần giáo dục Đại Dương - Trung tâm Ngoại ngữ Quốc tế Ocean Edu/NCS Quản lí Giáo dục - Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Tiến Hùng Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

Based on the Iceberg model and 5S1R1C model, the article has presented and analyzed the nature of developing a quality culture in teaching and learning (T&L) which is to establish an environment that takes the value system as a guideline to organize experiences for all stakeholders of educational institutions, created “shared” trust and forming “habits/self-awareness” of implementing the set of quality standards, criteria, and indicators specified in the Standards/Principles of T&L quality behavior, to achieve the quality “goal”; and based on this, proposed a 3-step process for developing T&L quality culture based on the quality improvement cycle”(CCr-EEr)AArPPr DDr”: (1) Periodically organize the determination of the value framework and behavioral standards of T&L quality for the 3-5 year period; (2) Plan to experience the quality behavioral standards based on the values of T&L culture; and (3) Organize plan implementation associated with improvement feedback. In fact, these steps are closely related to each other in the way that the “product” of the previous step is the “input” of the next step, creating a continuous quality improvement cycle. Research results can be applied in practice, contributing to improving the quality of T&L.

Tài liệu tham khảo

Andrews, L. (2021). PDCA: Plan, Do, Check, Act, SensrTrx Sam.

Benaddi, H., Laaz, N., Kettani, E. E., & Hannad, Y. (2022). Ontology model for public services in Morocco based on 5W1H approach: PSOM-EGOVMA. Procedia Computer Science, 198, 429-434. https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.12.265

Cherry, K. (2019). The experiential learning theory of David Kolb. Verywellmy. https://www.verywellmind.com/experiential-learning-2795154

Debara, D. (2022). What is company culture and how do you develop it? BetterUp. https://www.betterup.com/blog/what-is-company-culture

Jathanna, P. (2023). A complete guide to Iceberg Model of culture for organizations. SIWOM. https://www.sorryonmute.com/iceberg-model-of-culture

Jurevicius, O. (2023). McKinsey 7S model: The 7S framework explained. Strategic Management Insight. https://strategicmanagementinsight.com/tools/mckinsey-7s-model-framework

Malhi, R. S. (2013). Creating and sustaining: A quality culture. Journal of Defense Management, 01(S3). https://doi.org/10.4172/2167-0374.S3-002

MindTools (2021). SWOT analysis - How to develop a strategy for success. 12 MIND READ.

Nguyễn Tiến Hùng (2010). Lí luận phát triển văn hoá nhà trường phổ thông. Báo cáo tổng kết đề tài cấp Bộ, mã số: B2008-37-56, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Tiến Hùng (2014). Quản lí giáo dục phổ thông trong bối cảnh phân cấp quản lí giáo dục. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Nguyễn Tiến Hùng (2015). Quản lí chất lượng trong giáo dục. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Nguyễn Tiến Hùng (2019). Quản lí huy động nguồn lực phát triển cơ sở giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 13, 7-11.

Nguyễn Tiến Hùng (2020). Quản lí học tập trải nghiệm. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 27, 10-14.

Nguyễn Tiến Hùng (2022). Chu trình tổ chức cải tiến chất lượng liên tục “C-EPD” trong đảm bảo chất lượng cơ sở giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(9), 1-6.

Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (4th ed.). Jossey-Bass.

Suwanda, S., & Nugroho, B. Y. (2022). Literature reviews: McKinsey 7S model to support organizational performance. Technium Social Sciences Journal, 38, 1-9. https://doi.org/10.47577/tssj.v38i1.7744

Đã Xuất bản

30.12.2024

Cách trích dẫn

Vũ Thị Thanh Loan V. T. T. L., & Nguyễn Tiến Hùng N. T. H. (2024). Phát triển văn hóa chất lượng dạy học dựa vào chu trình cải tiến chất lượng “(CCr-EEr)AArPPrDDr”. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 12), 35–40. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2819

Số

Chuyên mục

Các bài báo