Dạy học giải quyết vấn đề nội dung giải tích lớp 11 ở nước Cộng hòa Dân chủ Nhân dân Lào với sự hỗ trợ của công nghệ thông tin và truyền thông
Tóm tắt
The Grade 11 Mathematics Program in the Lao People's Democratic Republic has determined that the general goal is to contribute to the formation and development of mathematical competence, including the competence to solve mathematical problems. In the context of the 4.0 industrial revolution, the application of information and communication technology in education is becoming an inevitable trend. Teaching problem solving with the support of information and communication technology not only helps improve the quality of teaching but also develops competence to solve mathematical problems for students. Based on the analysis of previous research and the role of information and communication technology in the process of teaching calculus to 11th grade students in the Lao People's Democratic Republic, the article proposes a teaching process. to solve problems with the support of information and communication technology and at the same time clarify the implementation plan for this process through some illustrative examples in teaching calculus.
Tài liệu tham khảo
Barana, A., Brancaccio, A., Conte, A., Fissore, C., Floris, F., Marchisio, M., & Pardini, C. (2019). The role of an advanced computing environment in teaching and learning mathematics through problem posing and solving.
In Proceedings of 15th International Scientific Conference eLearning and Software Education (Vol. 2, pp. 11-18). Advanced Distributed Learning Association.
Barrows, H. S. (1986). A taxonomy of problem-based learning methods. Medical Education, 20(6), 481-486.
Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 5512/BGDĐT-GDTrH ngày 18/12/2020 về việc xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục của nhà trường.
Bộ Giáo dục và Thể thao Lào (2015). Tầm nhìn 2030, chiến lược đến năm 2025 và kế hoạch phát triển Giáo dục và Thể thao 5 năm lần thứ VIII (2015-2020) nước Cộng hòa Dân chủ Nhân dân Lào. NXB Eurpean Union, thủ đô Viêng Chăn.
Hoàng Thị Quỳnh Lan (2016). Kĩ năng giải quyết tình huống có vấn đề trong hoạt động học tập của sinh viên. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Viện Hàn lâm Khoa học Xã hội Việt Nam.
Lu, D., & Xie, Y. N. (2023). The application of educational technology to develop problem-solving skills: A systematic review. Thinking Skills and Creativity, 101454. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101454
Nguyễn Bá Kim (2002). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Văn Cường, Bern Meier (2010). Một số vấn đề chung về đổi mới phương pháp dạy học ở trường trung học phổ thông. Berlin/Hà Nội.
Polya, G. (1957). How to solve it: A new aspect of mathematical method (2nded.). Princeton, NJ: Princeton.
Suwarno, N., & Pranuta, M. (2019). Education 4.0: Technology integration in calculus course. International Journal of Scientific & Technology Research, 8, 1735-1738.
Trần Quang Đông (2016). Dạy học phát hiện và giải quyết vấn đề trong dạy học giải bài tập toán ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 11, 174-175; 169.
Trujillo, J., Esteban, P., Montoya, E., Giraldo, R., Montoya, A., Mejía, J., & Trefftz, H. (2008). Understanding math concepts through computer-modeled virtual objects. In Innovative Techniques in Instruction Technology, E-learning, E-assessment, and Education (pp. 190-194). Springer Netherlands.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .