Xây dựng thí nghiệm sử dụng phần mềm SPARKvue trong dạy học phần “Động học” và “Động lượng” (Vật lí 10) nhằm phát triển năng lực tìm hiểu tự nhiên dưới góc độ vật lí của học sinh
Tóm tắt
The 2018 Physics Education Curriculum includes several modern experiments that use digital devices. To effectively utilize these experiments, teachers need to know how to operate and use certain sensor-connected software. This is not something that every Physics teacher can easily do. This paper presents the research results of developing four experiments using SPARKvue software in conjunction with a digital vehicle experiment kit in teaching the 'Kinematics' and 'Momentum' sections of Physics Grade 10. The developed experiments can collect data, plot graphs, and explore the relationships between various physical quantities. From this, ideas are proposed for using experiments to teach the concepts of 'Kinematics' and 'Momentum' in order to develop students’ competence to explore nature from a physical perspective (which is part of their physics competency). The use of sensor-connected experiments with SPARKvue software provides high accuracy, visual clarity, ease of use, and can perform most experiments in the Physics Grade 10 curriculum, thereby facilitating the development of students’ competences to explore nature from a physics perspective. The results of this paper also serve as a reference for teachers when they are equipped with these experiments.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Vật lí (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2021). Danh mục thiết bị tối thiểu thiết bị dạy học môn Vật lí - Cấp trung học phổ thông (Ban hành kèm theo Thông tư số 39/2021/TT-BGDĐT ngày 30/12/2021 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
De Jesus, V. L. (2017). Experiments and video analysis in classical mechanics (p. 167). Cham: Springer.
Đỗ Hương Trà (chủ biên, 2019). Dạy học phát triển năng lực môn Vật lí trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.
González, M. Á., González, M. Á., Martín, M. E., Llamas, C., Martínez, Ó., Vegas, J., ... & Hernández, C. (2015). Teaching and learning physics with smartphones. Journal of Cases on Information Technology (JCIT), 17(1), 31-50.
Phạm Đỗ Chung (2019). Sử dụng điện thoại thông minh hỗ trợ việc dạy học thí nghiệm Vật lí ở phổ thông. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 5, 258-262.
Phùng Việt Hải, Trần Quỳnh (2024). Xây dựng thí nghiệm tương tác trên màn hình thông qua phần mềm tracker video analysis trong dạy học phần “Động học” (Vật lí 10) và “Dao động” (Vật lí 11) nhằm phát triển năng lực vật lí của học sinh. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái nguyên, 229(01/S), 149-156. https://doi.org/10.34238/tnu-jst.9272
Sukariasih, E. L., Sahara, L., Hariroh, L., & Fayanto, S. (2019). Studies the use of smartphone sensor for physics learning. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(10), 862-870.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .