Đề xuất quy trình ứng dụng Desmos trong dạy học chủ đề “Dao động” (Vật lí 11) theo hướng phát triển năng lực nhận thức vật lí của học sinh

Các tác giả

  • Trần Thị Ngọc Ánh Trường Đại học Sư phạm- Đại học Huê
  • Phạm Bích Hạnh Trường THPT Giá Rai, tỉnh Bạc Liêu
  • Nguyễn Thanh Phong Trường THPT An Biên, tỉnh Kiên Giang

Tóm tắt

In the context of the 2018 General Education Curriculum, which requires innovation in teaching methods to promote student competency development, integrating technology into physics instruction has become essential. Desmos is a graph visualization tool that helps students approach complex physics concepts more effectively. This paper proposes a process for applying Desmos in teaching the topic of “Oscillations” (Physics 11) to develop students' cognitive competencies in physics. Specifically, it focuses on the design and application of Desmos in teaching, including steps for designing lesson frameworks, selecting learning materials, using Desmos in the classroom, and collecting and assessing students’ learning outcomes. The results show that Desmos aids students in visualizing physical quantities such as amplitude, period, and energy transformation. It also enhances their analytical and logical reasoning skills through interaction with dynamic graphs. Desmos not only meets the demand for innovative teaching methods but also fosters students’ proactivity and develops their cognitive competencies in physics, particularly with abstract concepts like oscillations. However, to achieve optimal effectiveness, teachers need to prepare thoroughly and adapt their teaching methods to suit different groups of students.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Vật lí (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Chorney, S. (2022). Classroom practice and craft knowledge in teaching mathematics using Desmos: challenges and strategies. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 53(12), 3203-3227.

Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2023). E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. John Wiley & Sons.

Desmos. (nd). Desmos User Guide. Retrieved October 15, 2024, from https://www.desmos.com/calculator

Gulli, C. (2021). Technology in Teaching Mathematics: Desmos. Proceedings of GREAT Day, 2020(1), 8.

Kumari, R., Tiwari, R., Akhtar, R., & Gupta, S. K. (2023). Traditional teaching method Vs Modern teaching method. GPH-International Journal of Educational Research, 6(11), 80-85.

Liang, S. (2016). Teaching the Concept of Limit by Using Conceptual Conflict Strategy and Desmos Graphing Calculator. International Journal of Research in Education and Science, 2(1), 35-48.

MacIsaac, D. (2016). Desmos: A free cross-platform calculating and graphing tool. The Physics Teacher, 54(8), 509-509.

Marusic, M., & Ignjatov, J. S. (2014). Students' Experiences in Learning Physics: Active Learning Methods and Traditional Teaching. Latin-American Journal Of Physics Education, 8(4), 32.

Mungan, C. E. (2021). Using Desmos to understand the difference between phase and group velocity. The Physics Teacher, 59(1), 30-33.

Nguyễn Thanh Phong (2024). Khai thác và sử dụng phần mềm trực tuyến Desmos trong dạy học một số kiến thức “Dao động” và “Sóng” Vật lí trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 60(2), 180-189.

Pucholt, Z. (2020). Effectiveness of simulations versus traditional approach in teaching physics. European Journal of Physics, 42(1), 015703.

Schonfeld, E. (2011). Math Geeks, Rejoice! The Desmos Graphing Calculator Is Here, It's Online And It's Free. https://techcrunch.com/2011/06/24/desmos-graphing-calculator

Tesfamicael, S. A. (2022). Prospective teachers' cognitive engagement during virtual teaching using GeoGebra and Desmos. Pythagoras, 43(1), 1-15.

Đã Xuất bản

30.12.2024

Cách trích dẫn

Trần Thị Ngọc Ánh T. T. N. Ánh, Phạm Bích Hạnh, P. B. H., & Nguyễn Thanh Phong, N. T. P. (2024). Đề xuất quy trình ứng dụng Desmos trong dạy học chủ đề “Dao động” (Vật lí 11) theo hướng phát triển năng lực nhận thức vật lí của học sinh. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 12), 112–117. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2835

Số

Chuyên mục

Các bài báo