Vận dụng mô hình dạy học tra cứu (IBL) vào tổ chức dạy học chủ đề: “Văn minh châu thổ Sông Hồng và sông Cửu Long” trong dạy học Lịch sử & Địa lí lớp 8
Tóm tắt
The 2018 General Education Program has transformed teaching and learning in schools with a focus on developing students' competencies. In particular, History and Geography subjects at the lower secondary level emphasize the development of students' skills and competences, especially through integrated teaching. Research on the application of the Inquiry-Based Learning (IBL) model to the combined topic “Civilizations of the Red River Delta and Mekong River Delta” in teaching History and Geography for grade 8 has provided students with specific information retrieval tools tailored to these subjects. At the same time, the research also identifies common materials and tools for applying the inquiry-based learning model in History and Geography. Through the theoretical study of the inquiry-based learning model (IBL) and its application to the combined topic “Civilizations of the Red River and Mekong River Deltas,” several issues have been discovered and discussed. Learning materials and information retrieval tools need to be diversified to attract students to explore and research. New, urgent societal topics should be integrated into the combined topics of History and Geography. The innovations in teaching and learning models highlight the need for teachers to have standardized materials and specific guidelines when teaching with the inquiry-based learning model.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Chiang, T. H., Yang, S. J., & Hwang, G. J. (2014). Students' online interactive patterns in augmented reality-based inquiry activities. Computers & Education, 78, 97-108. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.05.006
Chu Thị Mai Hương, Nguyễn Thị Thanh Thúy (2023). Tổ chức dạy học chủ đề Lịch sử và Địa lí cho học sinh ở trường trung học cơ sở thông qua giáo dục STEAM. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(S2), 44-48. https://doi.org/10.15625/2615-8957/12320207
Deway, J. (1993). How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process. D. C. Heath.
Edelson, D. C., Gordin, D. N., & Pea, R. D. (1999). Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning Through Technology and Curriculum Design. Journal of the Learning Sciences, 8(3-4), 391-450. https://doi.org/10.1080/10508406.1999.9672075
González-Pérez, L. I., & Ramírez-Montoya, M. S. (2022). Components of Education 4.0 in 21st century skills frameworks: systematic review. Sustainability, 14(3), 1493. https://doi.org/10.3390/su14031493
Keselman, A. (2003). Supporting inquiry learning by promoting normative understanding of multivariable causality. Journal of Research in Science Teaching, 40(9), 898-921. https://doi.org/10.1002/tea.101
Nguyễn Phùng Tám (2023). Vận dụng lí thuyết Tư duy thiết kế (Design Thinking) trong đào tạo sinh viên ngành Sư phạm lịch sử và địa lí tại Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 23(19), 46-51.
Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L. A., De Jong, T., Van Riesen, S. A., Kamp, E. T., ... & Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, 47-61.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .