Biện pháp phát triển năng lực tư duy cho học sinh trong dạy học Lịch sử ở trường trung học phổ thông

Các tác giả

  • Nguyễn Văn Quyết Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên
  • Lê Thị Thu Hương Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên

Tóm tắt

In the context of educational reform and the need to improve the quality of history teaching in high schools, developing students' thinking competences in history education is a crucial factor. It helps students not only understand the past but also equips them with the competence to cope with the present and future. This article proposes several measures to enhance students' thinking competence, including the use of original historical materials, the construction of open-ended questions, and the connection of historical knowledge with real-life situations. The research results show that applying these measures helps students develop analytical, creative, and critical thinking while also fostering ethical qualities and social responsibility. The article recommends that teachers flexibly implement these strategies in teaching and encourage students to relate history lessons to real-life situations, thereby enhancing their thinking competences and making a positive contribution to society.

Tài liệu tham khảo

Awang, M. M., Ahmad, A. R., Yakub, N. M., & Seman, A. A. (2016). Historical Thinking Skills among Pre-Service Teachers in Indonesia and Malaysia. Creative Education, 7, 62-76. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.71007

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Carrasco, C. J., & Martínez, P. M. (2016). Historical Skills in Compulsory Education: Assessment, Inquiry. New Approaches in Educational Research, 5(2), 130-136. https://doi.org/10.7821/naer.2016.7.172

Chu Thị Mai Hương, Lê Thị Dung (2020). Phát triển kĩ năng tư duy phản biện cho học sinh trong dạy học lịch sử Việt Nam (1919 - 1975) ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Tây Bắc, 21, 17-25.

Clevai (2024). Năng lực tư duy là gì? Các yếu tố đánh giá năng lực tư duy. https://clevai.edu.vn

Đỗ Thanh Bình (tổng chủ biên), Nguyễn Văn Ninh (chủ biên), Lê Hiến Chương, Tống Thị Quỳnh Hương, Nguyễn Mạnh Hưởng, Vũ Đức Liêm (2022). Lịch sử 10 (bộ sách Cánh Diều). NXB Đại học Sư phạm.

Hoàng Phê (chủ biên, 2003). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Keleşzade, G., Güneyli, A., & Özkul, A. E. (2018). Effectiveness of History Teaching Based on Social Constructivist. Education and Science, 167-191. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2018.7479

Knudsen, H. E. (2020). History teaching as a designed meaning-making process: Teacher facilitation of student–subject relationships. History Education Research Journal, 17(1), 36-49. https://doi.org/10.18546/HERJ.17.1.04

López-García, A., Maquilón-Sánchez, J. J., & Miralles-Sánchez, P. (2024). Perception versus Historical Knowledge in Baccalaureate: A Comparative Study Mediated by Augmented Reality and Historical Thinking. Applied Sciences, 14, 1-19. https://doi.org/10.3390/app14093910

Ngô Thị Lan Hương, Dương Thị Huyền (2022). Xây dựng câu hỏi trắc nghiệm lịch sử theo định hướng phát triển năng lực ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, 227(09), 331-339. https://doi.org/10.34238/tnu-jst.5904

Nguyễn Phương Mai (2021). Xây dựng hệ thống câu hỏi nhằm nâng cao hiệu quả đọc thẩm mĩ trong dạy học thơ trữ tình ở trường trung học phổ thông môn Ngữ văn. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 37, 36-41.

Nguyễn Thị Thế Bình, Nguyễn Thị Trang (2016). Sử dụng tư liệu lịch sử gốc để phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh trong dạy học lịch sử ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 376, 33-36.

Nguyễn Văn Ninh (2017). Hệ thống tư liệu lịch sử gốc trong dạy học lịch sử ở trường trung học phổ thông. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Ofianto, Aman, Ningsih, T. Z., & Abidin, N. F. (2021). The Development of Historical Thinking Assessment to Examine Students’ Skills in Analyzing the Causality of Historical Events. European Journal of Educational Research, 11(2), 609-619. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.2.609

The Library of Congress. (2024). Getting Started with Primary Sources. https://www.loc.gov/programs/teachers/getting-started-with-primary-sources/

Trần Thị Phúc An, Bùi Thị Thùy Dương (2021). Sử dụng phương pháp đàm thoại gợi mở trong giảng dạy học phần tư tưởng Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 10(4), 98-106. https://doi.org/10.52714/dthu.10.4.2021.886

Đã Xuất bản

30.12.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn Văn Quyết N. V. Q., & Lê Thị Thu Hương L. T. T. H. (2024). Biện pháp phát triển năng lực tư duy cho học sinh trong dạy học Lịch sử ở trường trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 12), 128–133. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2838

Số

Chuyên mục

Các bài báo