Dạy học chủ đề “Thực vật và động vật” (Tự nhiên và Xã hội 3) theo định hướng giáo dục STEAM
Tóm tắt
STEAM education has been recognized as a pedagogical approach that significantly enhances students' cognitive and non-cognitive skills. In the Vietnamese educational context, this interdisciplinary model is being advocated for implementation at the primary level to align with the 2018 General Education Program requirements. This study proposes a design thinking methodology for teaching Natural and Social Sciences, with a specific focus on the “Plants and Animals” unit for grade 3 students, adhering to STEAM education principles. Empirical evidence suggests that the application of this process not only facilitates students' creative and empathetic problem-solving skills in relation to the curriculum but also substantially contributes to the development of competencies and qualities outlined in the 2018 General Education Program.
Tài liệu tham khảo
Aflatoony, L., Wakkary, R., & Neustaedter, C. (2018). Becoming a design thinker: assessing the learning process of students in a secondary level design thinking course. International Journal of Art & Design Education, 37(3), 438-453. https://doi.org/10.1111/jade.12139
Bush, S. B., Cook, K. L., Edelen, D., & Cox Jr, R. (2020). Elementary students’ STEAM perceptions: extending frames of reference through transformative learning experiences. The Elementary School Journal, 120(4), 692-714. https://doi.org/10.1086/708642
Cook, K. L., & Bush, S. B. (2018). Design thinking in integrated STEAM learning: Surveying the landscape and exploring exemplars in elementary grades. School Science and Mathematics, 118(3-4), 93-103. https://doi.org/10.1111/ssm.12268
Đỗ Xuân Hội (tổng chủ biên), Nguyễn Thị Thu Hằng (chủ biên), Lưu Phương Thanh Bình, Trần Thị Thu Hiền, Lý Khánh Hoa, Mai Thị Kim Phượng, Trần Thanh Sơn (2022). Tự nhiên và Xã hội 3. NXB Giáo dục Việt Nam.
Edelen, D., Bush, S. B., Simpson, H., Cook, K. L., & Abassian, A. (2020). Moving toward shared realities through empathy in mathematical modeling: An ecological systems theory approach. School Science and Mathematics, 120(3), 144-152. https://doi.org/10.1111/ssm.12395
Edelen, D., Cox, R., Bush, S. B., & Cook, K. (2023). Centering students in transdisciplinary STEAM using positioning theory. The Electronic Journal for Research in Science & Mathematics Education, 26(4), 111-129. https://ejrsme.icrsme.com/article/view/21861. Accessed April 4, 2023
Guyotte, K. W., Sochacka, N. W., Costantino, T. E., Walther, J., & Kellam, N. N. (2014). STEAM as social practice: Cultivating creativity in transdisciplinary spaces. Art Education, 67(6), 12-19. https://doi.org/10.1080/00043125.2014.11519293
Li, J., Luo, H., Zhao, L., Zhu, M., Ma, L., & Liao, X. (2022). Promoting STEAM education in primary school through cooperative teaching: A design-based research study. Sustainability, 14(16), 10333. https://doi.org/10.3390/su141610333
Liao, C. (2016). From Interdisciplinary to Transdisciplinary: An Arts-Integrated Approach to STEAM Education. Art Education, 69, 44-49. https://doi.org/10.1080/00043125.2016.1224873
Nguyễn Hồng Dương (2023). Vận dụng tiến trình tư duy thiết kế vào dạy học nội dung “Làm đồ chơi”(Công nghệ 3) theo định hướng giáo dục STEAM. Tạp chí Giáo dục, 23(20), 13-17.
Nguyễn Hồng Dương (2024). Dạy học môn Công nghệ ở tiểu học theo tiếp cận giáo dục STEAM. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyễn Văn Hưng (2021). Dạy học môn Tự nhiên và Xã hội ở tiểu học theo tiếp cận giáo dục STEAM. Tạp chí Giáo dục, 514, 34-39.
Retna, K. S. (2016). Thinking about “design thinking”: A study of teacher experiences. Asia Pacific Journal of Education, 36(sup1), 5-19. https://doi.org/10.1080/02188791.2015.1005049
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .