Nhận diện văn hóa học đường ở các trường mầm non công lập tỉnh Khánh Hòa

Các tác giả

  • Phạm Thị Châu Anh Phòng Giáo dục và Đào tạo thành phố Nha Trang, tỉnh Khánh Hoà

Tóm tắt

Building school culture is one of the important tasks of the education sector in the current context of education and training innovation. This article aims to present a way to identify school culture in four elements: school organizational culture, school behavioral culture, school quality culture, and school cultural environment, from there, apply it to identify school culture in preschools. The study employed a questionnaire survey to evaluate school culture in preschools in Khanh Hoa province. The research results both determine the level of achievement of school culture in preschools in Khanh Hoa province and verify the tool to identify school culture in preschools according to the four factors mentioned.

Tài liệu tham khảo

Alvesson, M. (2012). Understanding organizational culture: Sage.

Brankovic, N., Lukić, V. R., & Kostović, S. (2012). Determination of indicators of school culture in primary schools. The New Educational Review, 29(3), 45-53.

Dodge, D. T., Heroman, C., Berke, K., Bickart, T., Colker, L., Jones, C., Copley, J., & Dighe, J. (2016). The creative curriculum for preschool (6th ed.). Teaching Strategies, Inc.

Freiberg, H. J., & Stein, T. A. (1999). Measuring, improving and sustaining healthy learning environments. In: H. J. Freiberg (ed.) School Climate: Measuring, Improving and Sustaining Healthy Learning Environments (pp. 11-29). Falmer Press.

Levine, D. U., & Lezotte, L. W. (1990). Unusually Effective Schools, A Review and Analysis of Research and Practice. National Center for Effective School Research and Development.

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 140, 5-55.

MacNeil, A. J., Prater, D. L., & Busch, S. (2009). The effects of school culture and climate on student achievement. International Journal of Leadership in Education, 12(1), 73-84. https://doi.org/10.1080/13603120701576241

Nguyễn Thị Ngọc Phương, Đỗ Đình Thái (2018). Một số vấn đề lí luận về phát triển văn hóa nhà trường. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 8, 72-76.

Prajogo, D. I., & McDermott, C. M. (2005). The relationship between total quality management practices and organizational culture. International Journal of Operations & Production Management, 25(11), 1101-1122.

Shahamat, N., & Sardareh, F. M. (2017). Organizational Culture of Effective Schools. Academic Journal of Psychological Studies, 6(3), 115-120.

Stanicic, S. (2006). Menadžment u obrazovanju (Management in education). Rijeka: Autor.

Thủ tướng Chính phủ (2022). Chỉ thị số 08/CT-TTg ngày 01/6/2022 về việc tăng cường triển khai công tác xây dựng văn hóa học đường.

Đã Xuất bản

30.12.2024

Cách trích dẫn

Phạm Thị Châu Anh P. T. C. A. . (2024). Nhận diện văn hóa học đường ở các trường mầm non công lập tỉnh Khánh Hòa. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 12), 206–212. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2855

Số

Chuyên mục

Các bài báo