Giáo dục kĩ năng sống cho học sinh: Nghiên cứu thực trạng tại một số trường tiểu học huyện Châu Thành, tỉnh Tây Ninh

Các tác giả

  • Lê Quốc Việt Trường Tiểu học Lê Văn Tám, thành phố Tây Ninh, tỉnh Tây Ninh
  • Hồ Thị Trúc Quỳnh Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Life skills education for students is always an urgent requirement, aiming to increase their adaptability to a changing life. Especially, in the context of current general education innovation, life skills education aims to realize the goal of developing necessary competences, especially action competence and practical capacity for students. For primary school students, life skills education is very meaningful, helping them to be confident in learning, self-reliant in social relationships, bold and confident while participating in activities, recognizing dangerous situations and knowing how to stay away or stay safe. The survey results using questionnaires for 195 managers and teachers in primary schools in Chau Thanh district, Tay Ninh province show that the level of implementation of life skills education for students is uneven, mainly at the level of occasional implementation and average results; the forms and methods of organizing life skills education activities are quite diverse but the results are not high... This situation is the basis for proposing management measures to improve the effectiveness of these activities in primary schools in the study area.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2008). Chỉ thị số 40/2008/CT-BGDĐT ngày 22/7/2008 về phát động phong trào thi đua “Xây dựng trường học thân thiện, tích cực” ở các trường phổ thông.

Bộ GD-ĐT (2010). Quyết định số 2994/QĐ-BGDĐT ngày 20/7/2010 về triển khai giáo dục kĩ năng sống trong một số môn học và hoạt động giáo dục ở các cấp học.

Bộ GD-ĐT (2014). Thông tư số 04/2014/TT-BGDĐT ngày 28/02/2014 về việc quản lí hoạt động giáo dục kĩ năng sống và hoạt động giáo dục ngoài giờ chính khóa.

Lại Văn Thịnh, Phan Ngọc Thạch (2023). Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục kĩ năng sống cho học sinh các trường tiểu học huyện Bù Gia Mập, tỉnh Bình Phước. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 7), 224-229.

Nguyễn Thanh Bình (2009). Giáo trình chuyên đề giáo dục kĩ năng sống. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Thị Mỹ Lộc, Đinh Thị Kim Thoa, Trần Văn Tính, Vũ Phương Liên (2014). Giáo dục giá trị sống và kĩ năng sống cho học sinh trung học phổ thông. NXB Văn hoá - Thông tin.

UNESCO (2003). Life skills the bridge to human capabilities. UNESCO education sector position paper. Draft 13 UNESCO.

UNICEF (2006). Children in conflict with law, Children Protection Information Sheets. https://factsforlife.org/pdf/Child_Protection_Information_Sheets.pdf

WHO/GPA (1994). School Health Education to Prevent AIDS and STD: A Resource Package for Curriculum Planners. World Health Organization/Global Programme on AIDS, Geneva.

Đã Xuất bản

30.12.2024

Cách trích dẫn

Lê Quốc Việt L. Q. V., & Hồ Thị Trúc Quỳnh H. T. T. Q. (2024). Giáo dục kĩ năng sống cho học sinh: Nghiên cứu thực trạng tại một số trường tiểu học huyện Châu Thành, tỉnh Tây Ninh. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 12), 225–230. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2858

Số

Chuyên mục

Các bài báo