Khai thác và sử dụng trò chơi khoa học trong dạy học môn Khoa học ở lớp 4: Nghiên cứu trường hợp tại một số trường tiểu học Quận 12, Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Trần Hoàng Vy Học viên cao học K33, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Trần Dương Quốc Hòa Trường Đại học Đồng Nai

Tóm tắt

Scientific games not only help students learn better but also contribute to creating a positive, exciting and creative learning environment. For primary school students, scientific games also help train patience and carefulness in the process of performing learning tasks. However, the application of scientific games in teaching Science in primary schools still faces many challenges. This study analyzes the current situation of exploiting and using scientific games in teaching Science for 4th graders. The results show that the practice of exploiting and using scientific games still faces many shortcomings. One of the main reasons is the lack of equipment for the games, limited time and experience of teachers. The results will be an important practical basis for proposing solutions to improve the effectiveness of using scientific games in teaching Science for 4th graders.

Tài liệu tham khảo

Beier, M. E., Miller, L. M., & Wang, S. (2012). Science games and the development of scientific possible selves. Cultural Studies of Science Education, 7(4), 963-978. https://doi.org/10.1007/s11422-012-9408-0

Chen, M. H. M., Tsai, S. T., & Chang, C. C. (2019). Effects of game-based instruction on the results of primary school children taking a natural science course. Education Sciences, 9(2), 1-15. https://doi.org/10.3390/educsci9020079

Illingworth, S., & Wake, P. (2021). Ten simple rules for designing analogue science games. PLoS Computational Biology, 17(6), 1-16. https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1009009

Lester, J. C., Spires, H. A., Nietfeld, J. L., Minogue, J., Mott, B. W., & Lobene, E. V. (2014). Designing game-based learning environments for elementary science education: A narrative-centered learning perspective. Information Sciences, 264, 4-18. https://doi.org/10.1016/j.ins.2013.09.005

Li, M. C., & Tsai, C. C. (2013). Game-based learning in Science education: A review of relevant research. Journal of Science Education and Technology, 22(6), 877-898. https://doi.org/10.1007/s10956-013-9436-x

Lương Phúc Đức. (2016). Giáo dục kĩ năng học hợp tác cho học sinh lớp 4, 5 qua trò chơi khoa học. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2.

Orlich, D. C., Harder, R. J., Callahan, R. C., Trevisan, M. S., & Brown, A. H. (2010). Teaching strategies: A guide to effective instruction (9th ed.). Wadsworth, Cengage Learning.

Owens, K. D. (1997). Playing to learn: Science games in the classroom. Science Scope, 20(5), 31-33.

Schacter, J., Thum, Y. M., & Zifkin, D. (2006). How much does creative teaching enhance elementary school students’ achievement? Journal of Creative Behavior, 40(1), 47-72. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2006.tb01266.x

Đã Xuất bản

30.12.2024

Cách trích dẫn

Trần Hoàng Vy T. H. V., & Trần Dương Quốc Hòa T. D. Q. H. (2024). Khai thác và sử dụng trò chơi khoa học trong dạy học môn Khoa học ở lớp 4: Nghiên cứu trường hợp tại một số trường tiểu học Quận 12, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 12), 236–241. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2861

Số

Chuyên mục

Các bài báo