Đề xuất một số biện pháp tổ chức hoạt động dạy đọc mở rộng cho học sinh lớp 4

Các tác giả

  • Trần Thị Ngọc Hiếu Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Extensive reading is a required component for developing reading comprehension skills in the 2018 General Education Program, particularly for primary school students. Integrating this content not only enhances knowledge, skills, and educational thinking but also fosters personal growth and character development in learners. This paper proposes several methods for organizing extensive reading activities for 4th-grade students to optimize its role in language development, especially in building reading comprehension skills, expanding vocabulary, and stimulating creative thinking. The research results show that through varied reading activities, students not only strengthen their language knowledge in Vietnamese but also cultivate self-study skills and broaden their understanding of the world, contributing to the establishment of a lifelong reading habit. This holds significant practical value in primary education, supporting teachers in organizing and guiding extensive reading in a scientific, effective way that aligns with the requirements of the 2018 General Education Program while addressing current challenges regarding resources and methods for teaching extensive reading.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Trần Thị Hiền Lương (chủ biên), Lê Thị Lan Anh, Đỗ Hồng Dương, Nguyễn Lê Hằng, Trịnh Cẩm Lan (2023a). Tiếng Việt 4 (bộ Kết nối tri thức với cuộc sống, tập 1). NXB Giáo dục Việt Nam.

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Trần Thị Hiền Lương (chủ biên), Vũ Thị Thanh Hương, Vũ Thị Lan, Trần Kim Phượng, Đặng Thị Hảo Tâm (2023b). Tiếng Việt 4 (bộ Kết nối tri thức với cuộc sống, tập 2). NXB Giáo dục Việt Nam.

Day, R., & Bamford, J. (1998). Extensive reading in the second language classroom. Cambridge, England: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1177/003368829802900211

Đặng Thị Lệ Tâm (2022). Đọc mở rộng trong chương trình và sách giáo khoa Tiếng Việt tiểu học. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Đại học Thái Nguyên, 227(09), 289-295.

Fitria, T. N. (2023). Teaching Teaching Extensive Reading to EFL and Non-EFL Students: Benefits and Problems: Keywords: extensive reading, reading, reading English, teaching reading. ENJEL: English Journal of Education and Literature, 2(01), 76-85.

Hoàng Thị Tuyết (2012). Lí luận dạy học Tiếng Việt ở tiểu học. NXB Thời đại.

Lê Phương Nga (1997). Phương pháp dạy học Tiếng Việt. NXB Đại học Sư phạm.

Mikeladze, T. (2014). Extensive reading. Telavi: Telavi Lakob Gogebashvili State University.

Nguyễn Hữu Hoàng (2022). Nghiên cứu về Chương trình đọc mở rộng: Lí thuyết và thực tiễn. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 260(1), 58-61.

Đã Xuất bản

28.02.2025

Cách trích dẫn

Trần, T. N. H. (2025). Đề xuất một số biện pháp tổ chức hoạt động dạy đọc mở rộng cho học sinh lớp 4. Tạp Chí Giáo dục, 25(1), 108–113. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3037

Số

Chuyên mục

Các bài báo