Thiết kế công cụ đo lường năng lực Logic - Toán của học sinh dựa theo Thuyết ba nhân tố của Sternberg

Các tác giả

  • Đặng Thị Thu Huệ Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Phạm Thanh Tâm Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Chu Cẩm Thơ Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

Logical-mathematical intelligence is one of the eight types of intelligence that Howard Gardner proposed and developed by many scientists in the "multi-intelligence" school, including Stermberg. Since the beginning of the 20th century, measuring the development of Logic - Math skills of learners has always been a matter of interest to researchers. Through measurement, it is possible to determine the Logic-Math competence of a student at a time, thereby making plans to help students develop Logic - Math skills. Based on Sternberg's Three-Factor Theory and achievements in measuring Logic-Math intelligence, the article proposes the structure and development path of Logic - Math competence and initially designs a tool to measure Logic - Math competence for 9th graders. The study results will help us make recommendations in developing Logic - Math skills for students in different stages.

Tài liệu tham khảo

Chu Cẩm Thơ (2015). Phát triển tư duy thông qua dạy học môn Toán ở trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.

Gardner, H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.

Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. New York: Basic Books.

Ekinci, B. (2014). The relationships among Sternberg’s triarchic abilities, Gardner ’s multiple intelligences and academic achievement. Social Behavior and Persoality, 42(4), 625-634.

Sternberg, R. J. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence. New York: Cambridge University Press.

Sternberg, R. J. (1999). A propulsion model of types of creative contributions. Review of General Psychology, 3, 83-100.

Sternberg, R. J. (2003). A Broad View of Intelligence The Theory of Successful Intelligence, 55(3), 139-154. doi:10.1037/1061-4087.55.3.139.

Sternberg, R. J., & Gardner, M. K. (1982). A componential interpretation of the general factor in human intelligence. In H. J. Eysenck (Ed.), A model for intelligence (pp. 231-254). New York: Springer-Verlag.

Sternberg, R. J., Forsythe, G. B., Hedlund, J., Horvath, J., Snook, S., Williams, W. M., Wagner, R. K., & Grigorenko, E. L. (2000). Practical intelligence in everyday life. New York: Cambridge University Press.

Sternberg, R. J., Wagner, R. K., Williams, W. M., & Horvath, J. A. (1995). Testing common sense. American Psychologist, 50, 912-927.

Weng-Tink Chooi , Holly E. Long, Lee A. Thompson (2014). The Sternberg Triarchic Abilities Test (Level-H) is a Measure of g. Journal of Intelligence, 2(3), 56-67.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.12.2021

Cách trích dẫn

Đặng , T. T. H., Phạm , T. T., & Chu , C. T. (2021). Thiết kế công cụ đo lường năng lực Logic - Toán của học sinh dựa theo Thuyết ba nhân tố của Sternberg. Tạp Chí Giáo dục, 2(516), 13–18. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/304

Số

Chuyên mục

Các bài báo