Giáo dục văn hóa cho học sinh phổ thông ở Việt Nam trong bối cảnh giao thoa văn hóa qua mạng xã hội: Thách thức và đề xuất biện pháp
Tóm tắt
Social media has become an indispensable part of the lives of high school students, particularly in Vietnam, where rapid technological development and cultural integration are increasingly prevalent. This creates a dynamic environment of cultural exchange while raising urgent demands for appropriate cultural education for the younger generation. This article analyzes the current state of cultural education for high school students in Vietnam amidst the strong cultural interplay facilitated by social media, and proposes measures to enhance the effectiveness of cultural education for them. The research findings indicate that social media offers numerous opportunities for learning about diverse cultural values but also poses significant challenges regarding its negative impacts on students' perceptions and behaviors. Therefore, it is essential to strengthen education on social media usage skills, cultural education, and collaboration between schools and families to guide students toward a proper understanding of culture in the online environment.
Tài liệu tham khảo
Dwumah Manu, B., Ying, F., Oduro, D., Antwi, J., & Yakubu Adjuik, R. (2023). The impact of social media use on student engagement and acculturative stress among international students in China. Plos One, 18(4), e0284185.
Giang Thiên Vũ, Nguyễn Quốc Khánh, Nguyễn Hồng Hoàng, Nguyễn Minh Khang (2023). Thực trạng năng lực cảm xúc - xã hội trực tuyến của học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 20(12), 2209-2220.
Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2017). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 14(3), 311.
Nguyễn Hữu Thạnh (2023). Tăng cường bảo vệ trẻ em trước tác động của mạng Internet hiện nay. Tạp chí Nhân lực Khoa học xã hội, 12, 92-100.
Nguyễn Thị Thọ (2022). Các yếu tố ảnh hưởng đến giáo dục đạo đức cho học sinh trung học: Trường hợp ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học Sức khỏe Quốc tế, 6(S4), 1870-187.
Osaat, S. D. (2019). The relevance of moral education to social and political development in Nigeria. Journal of Teacher Education and Teaching, 3(1), 52-63.
Pham, V. T., & Bui, T. N. (2018). Moral education at Vietnamese schools in the present globalization trend. American Journal of Educational Research, 6(6), 795-803.
Trần Thành Nam (2024). Nguy cơ tương tác trên mạng xã hội đối với thanh thiếu niên - Thực trạng và giải pháp. Tạp chí Tâm lí - Giáo dục, 30(03), 3-14.
Wang, H., & Tang, A. (2023). Effects of Online Learning on Student Moral Development: A Meta-analysis Based on 42 Experimental and Quasi-experimental Studies. Best Evidence in Chinese Education, 15(1), 1789-1793.
Yuna, D., Xiaokun, L., Jianing, L., & Lu, H. (2022). Cross-cultural communication on social media: Review from the perspective of cultural psychology and neuroscience. Frontiers in Psychology, 13, 858900.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .