Mức độ biểu hiện thích ứng nghề nghiệp của giáo viên tiểu học mới vào nghề vùng Đông Nam Bộ: So sánh theo các biến số
Tóm tắt
Career adaptation of new primary school teachers is the active, proactive learning of actual working conditions at school, performing teaching and educating tasks, communicating with related subjects at work, self improvement and confidence in professional activities to meet the requirements and demands of the profession. Based on a survey using a questionnaire of 394 new primary school teachers in the Southeast region, the results showed that according to the variables of working area, type of working school and number of working years, there were differences in the level of career adaptation of new primary school teachers but there were no differences according to the variables of university graduation results and gender in all four components of the career adaptation structure: career interest, career control, career exploration and career confidence. From the results of this study, the article has suggested the next research direction which is to continue to clarify the difference in the level of career adaptation expression according to learning outcome variables on many other subjects besides the subjects of primary school teachers who are new to the profession, students and pupils.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/08/2018 ban hành quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.
Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 02/2021/TT-BGDĐT ngày 02/02/2021 quy định mã số, tiêu chuẩn chức danh nghề nghiệp và bổ nhiệm, xếp lương viên chức giảng dạy trong các trường tiểu học công lập.
Hirschi, A. (2009). Career adaptability development in adolescence: Multiple predictors and effect on sense of power and life satisfaction. Journal of Vocational Behavior, 74(2), 145-155.
Lê Thị Bích Ngọc (2024). Cấu trúc năng lực thích ứng nghề nghiệp của giáo viên mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Giáo dục, 24(14), 13-17.
Lê Thị Thu Hà (2019). Thích ứng của giáo viên tiểu học tỉnh Sơn La với đánh giá học sinh theo tiếp cận năng lực. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Lưu Thị Ngọc Bình, Trần Thị Mỹ Duyên, Hà Thị Trang, Lại Xuân Thủy (2021). Khả năng thích ứng nghề nghiệp của sinh viên ngành Quản trị kinh doanh trên địa bàn Hà Nội. Tạp chí Khoa học, Học viện Phụ nữ, 14(2), 47-56.
Negru-Subtirica, O., & Pop, E. I. (2016). Longitudinal links between career adaptability and academic achievement in adolescence. Journal of Vocational Behavior, 93, 163-170.
Nguyễn Thị Bảy, Nguyễn Thị Linh (2019). Một số biện pháp phát triển năng lực thích ứng nghề nghiệp cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non Trường Cao đẳng Sư phạm Kiên Giang. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 10, 95-98.
Nguyễn Thị Hằng, Nguyễn Thị Liên (2024). Công cụ đánh giá năng lực thích ứng của giáo viên với Chương trình Giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(S1), 1-8.
Nguyễn Thị Kim Dung, Đỗ Thị Thuận (2017). Tiêu chí đánh giá sự thích ứng nghề nghiệp của sinh viên sư phạm sau khi tốt nghiệp. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 62(1A), 200-206.
Nguyễn Thị Phương Nhung (2024). Năng lực thích ứng với sự thay đổi trong hoạt động nghề nghiệp của giáo viên tiểu học. Tạp chí Tâm lí - Giáo dục, 30(11), 76-83.
Nguyễn Thị Thanh Nga (2015). Sự thích ứng với hoạt động dạy học của giáo viên tiểu học mới vào nghề. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Viện Hàn lâm Khoa học xã hội Việt Nam.
Nguyễn Văn Hộ (2000). Thích ứng sư phạm. NXB Giáo dục.
Rottinghaus, P. J., Day, S. X., & Borgen, F. H. (2005). The Career Futures Inventory: A measure of career-related adaptability and optimism. Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24.
Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. Career development and counseling: Putting theory and research to work/John Wiley & Sons, Inc.
Savickas, M. L., & Porfeli, E. J. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 661-673.
Vũ Phương Liên, Trần Lan Anh, Nguyễn Thị Như Ngọc (2018). Xây dựng bộ công cụ đánh giá năng lực thích ứng nghề nghiệp của giáo viên mầm non. Tạp chí Giáo dục, 422, 15-22.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .