Mức độ ảnh hưởng của các yếu tố cá nhân và môi trường trong việc thích ứng nghề nghiệp của giáo viên tiểu học mới vào nghề vùng Đông Nam Bộ
Tóm tắt
Career adaptation is considered as a psychological resource that helps novice teachers overcome difficulties in the process of getting acquainted and accepting the actual working conditions of pedagogical activities, thereby forming competencies and qualities that meet professional standards. Currently, in the Southeast region of Vietnam, there is no research on career adaptation of novice primary school teachers. This study aims to understand the correlation and predict factors affecting professional adaptation based on self-assessment questionnaires of 394 novice primary school teachers in the Southeast region. The results show that there are 03 personal factors (physical characteristics, personal personality, social-emotional capacity) and 04 environmental factors (working conditions; workplace atmosphere; regime of salary and allowances; support from family, friends and relatives) are all positively correlated with career adaptation and with the three components of the career adaptation construct (career interest, career control and career exploration). At the same time, in different regression equations, the above personal and environmental influencing factors are all able to predict the level of career adaptability of novice primary school teachers in the Southeast region. This study acts as a useful reference for future research to propose appropriate measures to promote novice primary school teachers’ career adaptability based on personal and environmental factors.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 ban hành Quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.
Chernikova, E. G., Ptashko, T. G., & Rudenko, A. V. (2017). Sự thích ứng và phát triển nghề nghiệp của giáo viên trẻ của các tổ chức giáo dục phổ thông (dựa trên tài liệu từ một nghiên cứu xã hội học toàn nước Nga). Bản tin Trường Đại học Sư phạm Nhân đạo Bang Nam Ural, 7, 114-122.
Chong, S., & Leong, F. T. L. (2017). Antecedents of Career Adaptability in Strategic Career Management. Journal of Career Assessment, 25(2), 268-280. https://doi.org/10.1177/1069072715621522
Ginevra, M. C., Pallini, S., Vecchio, G. M., Nota, L., & Soresi, S. (2016). Future orientation and attitudes mediate career adaptability and decidedness. Journal of Vocational Behavior, 95, 102-110. https://doi.org/10.1016/ j.jvb.2016.08.003
Guan, P., Capezio, A., Restubog, S. L. D., Read, S., Lajom, J. A. L., & Li, M. (2016). The role of traditionality in the relationships among parental support, career decision-making self-efficacy and career adaptability. Journal of Vocational Behavior, 94, 114-123. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.02.018
Han, H., & Rojewski, J. W. (2015). Gender-Specific Models of Work-Bound Korean Adolescents’ Social Supports and Career Adaptability on Subsequent Job Satisfaction. Journal of Career Development, 42(2), 149-164. https://doi.org/10.1177/0894845314545786
Hirschi, A. (2009). Career adaptability development in adolescence: Multiple predictors and effect on sense of power and life satisfaction. Journal of vocational behavior, 74(2), 145-155.
Hirschi, A. (2010). Swiss Adolescents’ Career Aspirations: Influence of Context, Age, and Career Adaptability. Journal of Career Development, 36(3), 228-245. https://doi.org/10.1177/0894845309345844
Khaustova, A. (2017). Các yếu tố thích ứng của đội ngũ giáo viên với hoạt động nghề nghiệp. Tạp chí Nhà khoa học Trẻ, 40, 79-81.
Krolevetskaya, E., Nedostupenko, D., Shekhovskaya, N., & Muromtseva, O. (2021). Adaptation of a young college teacher to professional activity. In VIII International Scientific and Practical Conference “Current problems of social and labour relations” (ISPC-CPSLR 2020) (pp. 418-422). Atlantis Press.
Lê Thị Bích Ngọc (2024). Cấu trúc năng lực thích ứng nghề nghiệp của giáo viên mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Giáo dục, 24(14), 13-17.
Lưu Thị Ngọc Bình, Trần Thị Mỹ Duyên, Hà Thuỳ Trang, Lại Xuân Thuỷ (2021). Khả năng thích ứng nghề nghiệp của sinh viên ngành Quản trị kinh doanh trên địa bàn Hà Nội. Tạp chí Khoa học, Học viện Phụ nữ Việt Nam, 14(2), 47-56.
McLean, L., Taylor, M., & Sandilos, L. (2023). The roles of adaptability and school climate in first-year teachers' developing perceptions of themselves, their classroom relationships, and the career. Journal of School Psychology, 99, 101213. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2023.04.00
Merino-Tejedor, E., Hontangas, P. M., & Boada-Grau, J. (2016). Career adaptability and its relation to self-regulation, career construction, and academic engagement among Spanish university students. Journal of Vocational Behavior, 93, 92-102. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.01.005
Nguyễn Thị Thanh Nga (2023). Thực trạng thích ứng với hoạt động dạy học của giáo viên tiểu học mới vào nghề. NXB Khoa học Xã hội.
Nguyễn Thúy Bình (1984). Sự thích ứng nghề nghiệp của giáo viên trẻ (từ 1 đến 5 năm tuổi nghề) dạy môn Toán ở một số trường phổ thông cơ sở huyện Từ Liêm - Hà Nội. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. Career development and counseling: Putting Theory and Research to Work, 1, 42-70.
Savickas, M. L., & Porfeli, E. J. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of vocational behavior, 80(3), 661-673.
Sotnikova, M. S. (2015). Các điều kiện hỗ trợ đắc lực về mặt tâm lí, sư phạm cho giáo viên trẻ thích ứng nghề nghiệp trong tình hình áp dụng chuẩn giáo dục mới. Tạp chí Giáo dục và Tâm lí học Nga, 9(53), 525-533.
Super, D. E., & Knasel, E. G. (1981). Career development in adulthood: Some theoretical problems and a possible solution. British Journal of Guidance & Counselling, 9(2), 194-201. https://doi.org/10.1080/03069888108258214
Tian, Y., & Fan, X. (2014). Adversity quotients, environmental variables and career adaptability in student nurses. Journal of Vocational Behavior, 85(3), 251-257.
Trần Thị Thuỳ Trang, Trần Thị Thuỳ Linh, Trần Hiền Lương (2018). Đánh giá sự hài lòng về khả năng thích ứng nghề nghiệp của sinh viên tốt nghiệp chuyên ngành Kế toán, Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, 46, 17-23.
Vũ Phương Liên, Trần Lan Anh, Nguyễn Thị Như Ngọc (2018). Xây dựng bộ công cụ đánh giá năng lực thích ứng nghề nghiệp của giáo viên mầm non. Tạp chí Giáo dục, 422, 15-22.
Wilkins, K. G., Santilli, S., Ferrari, L., Nota, L., Tracey, T. J., & Soresi, S. (2014). The relationship among positive emotional dispositions, career adaptability, and satisfaction in Italian high school students. Journal of Vocational Behavior, 85(3), 329-338. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2014.08.004
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .